Home / Family  / Aς μιλήσουμε ανοιχτά για το φαινόμενο της σχολικής βίας!

Aς μιλήσουμε ανοιχτά για το φαινόμενο της σχολικής βίας!

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού. Ας μιλήσουμε για ένα φαινόμενο που “πονά”. 

Συχνά μιλάμε για bullying, χωρίς να γνωρίζουμε τις περισσότερες φορές τη βαθύτερη έννοιά του, τις ψυχολογικές προεκτάσεις του, τον βαθμό άσκησής του, τον αριθμό περιστατικών που οδηγούνται σε ολέθριες συνέπειες. Δυστυχώς, τα φαινόμενα σχολικής βίας αυξάνονται ραγδαία, με τους γονείς να προσπαθούν να διαχειριστούν σωστά την κατάσταση, είτε το παιδί τους είναι θύτης είτε θύμα.

 

Δεν υπάρχει καταλληλότερος φορέας από το “Χαμόγελο του Παιδιού”,.για να μας βοηθήσει με το συγκεκριμένο θέμα. Ο Οδηγός πρόληψης σχολικής βίας και εκφοβισμού για γονείς και εκπαιδευτικούς,.τον οποίο έχουν συντάξει οι άνθρωποι του οργανισμού, είναι ένα απαραίτητο “εργαλείο” για να μιλήσουμε και να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο.

 

Τι αφορά ο Οδηγός;

Στον εξελικτικό οδηγό πρόληψης επιθετικών συμπεριφορών και τεχνικών αποκλιμάκωσης της έντασης για γονείς και εκπαιδευτικούς του “Χαμόγελου του Παιδιού”,.οι ειδικοί του οργανισμού τονίζουν ότι είναι αρκετά σημαντικό να διακρίνουμε την έννοια της επιθετικότητας από αυτή της βίας,.καθώς η επιθετικότητα αφορά σε ένα γενικότερο σύνολο συμπεριφορών, ενώ η βία μπορεί να θεωρηθεί μια συγκεκριμένη μόνο μορφή της επιθετικότητας. Όπως εξηγούν η επιθετικότητα μπορεί να έχει υγιείς εκφάνσεις.(π.χ. διεκδικητικότητα) και, ειδικά στην παιδική ηλικία, θεωρείται μέρος της αναπτυξιακής διαδικασίας.

 

Στο Δημοτικό, όμως, τα παιδιά αρχίζουν σιγά σιγά να κατανοούν τις προθέσεις των άλλων και οι συγκρούσεις αφορούν το τι είναι ή όχι δίκαιο, με αποτέλεσμα το κουτσομπολιό,.το πείραγμα, ακόμα και τη “συκοφαντία”, ενώ στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ο αυταρχισμός, η καταγγελία, η ταπείνωση, η προδοσία και η επίδειξη δύναμης μπορεί να αποτελέσουν τυπικές συγκρούσεις.

 

 

Σε κάθε περίπτωση ο Οδηγός εξηγεί τις λεπτές γραμμές στις επιθετικές συμπεριφορές. Επιπλέον, οι άνθρωποι του “Χαμόγελου του Παιδιού” παραθέτουν και ορισμένες τεχνικές αποκλιμάκωσης.επιθετικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον, τονίζοντας ότι το ζητούμενο  είναι να μειωθεί το επίπεδο της έντασης, ώστε να καταστεί δυνατή η συζήτηση,.με τη βοήθεια των ενηλίκων που οφείλουν να θυμούνται ότι συνιστούν πρότυπα μίμησης και διαχείρισης καταστάσεων για τα παιδιά. 

 

Σημαντική, επίσης, είναι  η συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών,.καθώς η αποτελεσματική συνεργασία των μερών της σχολικής κοινότητας θεωρείται ως η πιο αποτελεσματική για τη μείωση βίαιων περιστατικών σε βάθος χρόνου. Προέχει η άμεση ενημέρωση των γονέων τόσο του παιδιού που ασκεί βία,.όσο και του παιδιού που γίνεται αποδέκτης της. Η ενημέρωση δε θα πρέπει να θεωρείται πλήγμα στην άσκηση του γονεϊκού ρόλου,.θα πρέπει ωστόσο να γίνεται με αποφυγή χαρακτηρισμών προς τα παιδιά.

 

Εδώ θα βρεις αναλυτικά όσα εμπεριέχει ο Οδηγός πρόληψης σχολικής βίας και εκφοβισμού από το “Χαμόγελο του Παιδιού” για γονείς και εκπαιδευτικούς.

 

* Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορεί κανείς να καλέσει δωρεάν στην Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111.

                                                                            ********************************

 

Ας μιλήσουμε στα παιδιά ανοιχτά για τόσο σημαντικά θέματα, όπως η σχολική βία. Όταν μιλάμε στα παιδιά, ανοίγονται κανάλια εμπιστοσύνης,.ώστε το παιδί να μπορεί να μας μιλήσει για κάτι ανάλογο, αφού πρώτα το αναγνωρίσει. 

 

Τα βιβλία είναι πάντα εδώ για να μς βοηθήσουν. Ξεχωρίσαμε μερικά από αυτά που αφορούν τη σημερινή μέρα,.το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, τις συνέπειες αλλά και την αντιμετώπισή του.

 

“Ο ΜΥΤΟΓΚΑΣ”, ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΜΑΡΑΤΟΥ-ΓΙΑΛΛΟΥΣΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Η μύτη μου είναι μεγάλη. Μεγάλη και στραβή. Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο με φωνάζουνε Μυτόγκα, μα η δασκάλα τα μαλώνει: “Σημασία δεν έχει η εξωτερική εμφάνιση”, τους λέει. “Το σπουδαίο είναι να έχεις ωραία αισθήματα”. Έτσι κι εγώ το αποφάσισα: θα έχω ωραία αισθήματα. Γιατί τότε όλοι θα θαυμάζουνε τα αισθήματά μου και δε θα βλέπουνε τη μύτη μου…

 

Hλικίες: 5+

 
“ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΡΝΟΥΜΕ”, ΜΑΡΤΙΝ ΑΓΚΑΣΙ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

Με τη βοήθεια αυτού του βιβλίου τα παιδιά θα καταλάβουν ότι η βία ποτέ δε βγαίνει σε καλό. Κάθε παιδί μπορεί να κάνει με τα χέρια του διασκεδαστικά και εποικοδομητικά πράγματα,.να τιθασεύει τα έντονα συναισθήματα θυμού ή ζήλιας βρίσκοντας εναλλακτικές λύσεις όταν του έρχεται να χτυπήσει κάποιον. Πώς; Χοροπηδώντας, ζωγραφίζοντας, συζητώντας…

 

Hλικίες: 4+

 

“ΕΧΩ ΓΙΑ ΣΥΜΜΑΘΗΤΗ ΕΝΑΝ ΠΕΙΡΑΤΗ”, ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΟΥΛΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

“Γεια, εμένα με λένε Νίκο”, ψιθύρισα…
“Εμένα Μπελαμή”, είπε και μου έδωσε τον γάντζο που είχε για χέρι. Στην αρχή τρόμαξα κι έμεινα να κοιτάζω τον γάντζο με περιέργεια. Είχα δει, βέβαια, πειρατές στα πειρατικά βιβλία,.αλλά πρώτη φορά έβλεπα αληθινό πειρατή, και τι πειρατή… πειρατή συμμαθητή! Πήρα θάρρος και του έσφιξα τον γάντζο με δύναμη. “Γεια σου, Μπελαμή”, είπα “και καλώς όρισες!”.

 

Ηλικίες: 5+

 

“ΕΝΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑΚΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ”, MA BU, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ

Έχει έρθει ένας καινούριος μαθητής στην τάξη μας… Εμείς όμως δεν βλέπουμε κανέναν όταν τον δείχνει η δασκάλα!
“Μην είσαι ντροπαλός!” λέει η δασκάλα μιλώντας στον αέρα.
“Ας καλωσορίσουμε τον νέο συμμαθητή μας!”
Xτυπάμε όλοι παλαμάκια με ενθουσιασμό! Ναι, αλλά για ποιον; Ξαφνικά εμφανίζεται αργά αργά ένα γαλάζιο Φαντασματάκι…

Μια χαρούμενη ιστορία για τη σχολική φοβία και τον τρόπο που οι διαφορετικοί φίλοι μπορούν να αλλάξουν τη ζωή μας.

Hλικίες: 3+

 

“Η ΔΥΣΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΤΗΣ”, ΣΤΕΡΓΙΑ ΚΑΒΒΑΛΟΥ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

Ο Κάρολος είναι μαθητής δημοτικού. Αν νομίζετε ότι ξυπνάει με όρεξη και χαρά να πάει στο σχολείο του,.κάνετε μεγάλο λάθος. Όχι, δεν έχει πρόβλημα με τα μαθήματά του, διαβάζει και είναι και καλός. Το πρόβλημα είναι ο Άγγελος και τα αγγελάκια των μεσαίων θρανίων.που τον πειράζουν για το μικρό του όνομα,.το γαλατένιο δέρμα του, τα αστεία του γυαλιά. Μια μέρα, αυτά τα γυαλιά σπάνε. Όχι από μόνα τους. Κάποιοι συμμαθητές φροντίζουν γι’ αυτό. Μια, δυο, τρεις και ο Κάρολος αναγκάζεται να αποκαλύψει την αλήθεια στον “ιατρό των ματιών”.

Και η μία αλήθεια οδηγεί σε άλλες πολλές. Και τις μαθαίνουν όλοι. Η μαμά, η δασκάλα, η διευθύντρια και οι γονείς των μαθητών. Ευτυχώς, γιατί οι στενοχώριες και τα λυπημένα μυστικά καθόλου δεν ταιριάζουν στα μικρά παιδιά. Μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις εμπιστοσύνης,.ο Κάρολος, ο Άγγελος και όλη η τάξη θα γίνουν από απλοί μαθητές συμμαθητές. Γιατί η τάξη είναι ομάδα και οι ομάδες, όπως και τα γλυκά, δένουν μόνο όταν τα υλικά τους είναι ενωμένα.

Μια ιστορία για τον σχολικό εκφοβισμό που δεν αγαπάει τις συγκρίσεις,.τη βία και την αντιπαλότητα,.αλλά λατρεύει τα ξεχωριστά μας χαρακτηριστικά, τον σεβασμό και την ανοιχτή αγκαλιά.

 

Hλικίες: 7+

 

Η 6η Μαρτίου ας είναι η αφορμή να μιλήσουμε για όσα πληγώνουν, ελπίζοντας σε ένα πιο φωτεινό μέλλον χωρίς πόνο για κανένα παιδί.

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath