Home / Famous Talks  / Γιώργος Χατζηπιερής: “Η καλλιτεχνική δημιουργία είναι βάλσαμο”

Γιώργος Χατζηπιερής: “Η καλλιτεχνική δημιουργία είναι βάλσαμο”

Ο δημιουργός των θρυλικών πια παιδικών τραγουδιών, Γιώργος Χατζηπιερής, σε μια συνέντευξη για το σύμπαν του πιο αγαπημένου “Τεμπέλη Δράκου”.

Έχεις σκεφτεί ποτέ πού καταφεύγεις για να βρεις παρηγοριά τις δύσκολες μέρες; Το μυαλό κάνει αυτομάτως “ταξίδια” στην παιδική μας ηλικία, στις μνήμες που μας γεμίζουν με εκείνη την αίσθηση ανεμελιάς και πηγαίας χαράς. Όλοι μας αναζητούμε τη χαμένη παιδική μας αθωότητα και όταν τη βρίσκουμε.-έστω και παροδικά- νιώθουμε πως αυτός ο κόσμος μπορεί να γίνει λίγο πιο φωτεινός. Την αθωότητα αυτή, είτε έχεις παιδιά είτε όχι, την έχεις τραγουδήσει, την έχεις βρει. πάνω σε ένα “Βουνό”, πλάι στην ακροθαλασσιά με “Δέκα Καβουράκια”, στα δροσερά παγωτά ενός “Παγωτατζή”… Τα τραγούδια του “Τεμπέλη Δράκου” που φέτος ενηλικιώνεται, αφού κλείνει αισίως 18 χρόνια ξαπλώνοντας σε περσικά χαλιά και λέγοντας τα πιο όμορφα παραμύθια, είναι μια πολύτιμη κληρονομιά για κάθε παιδί και ενήλικα. Ο δημιουργός των. θρυλικών πια παιδικών τραγουδιών, Γιώργος Χατζηπιερής, μας μιλά για τη μεταφορά του “Τεμπέλη Δράκου” στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, για το δικό του “βάπτισμα του πυρός” on stage, την. παιδικότητα, τα όνειρα και τα κρυμμένα “μυστικά” του πιο αγαπημένου Τεμπέλη Δράκου.

 

“Ο τεμπέλης δράκος” μετρά δεκαοχτώ χρόνια παρουσίας, πέντε δίσκους, πάνω από τριακόσια εκατομμύρια. θεάσεις στο YouTube… Όταν πρωτογράφατε τα τραγούδια αυτά φανταζόσασταν ότι θα αποτελούν κάποια στιγμή μια σημαντική “κληρονομιά” για το ελληνικό παιδικό τραγούδι;

Πάντα κάνω το καλύτερο που μπορώ για τα τραγούδια μου. Με πολλή αγάπη και αφοσίωση και προπάντων σεβασμό σε. αυτούς που θα τα ακούσουν. Η δημιουργική διαδικασία σταματά με την κυκλοφορία ενός δίσκου. Από εκεί και πέρα τα τραγούδια παίρνουν το δρόμο τους και τα παρακολουθώ από μακρυά και τα καμαρώνω. Η επιτυχία των τραγουδιών με. τιμά, με κάνει να νιώθω ευνοημένος από τη ζωή. Αλλά στο προσωπικό κοντέρ ευτυχίας δεν προσμετρά ιδιαίτερα. Αυτό που πραγματικά με γεμίζει είναι η στιγμή της δημιουργίας, εκεί που μέσα από το τίποτα αρχίζουν να σχηματοποιούνται. κάποιοι καινούργιοι κόσμοι.

 

 

Φέτος, “ο Τεμπέλης Δράκος” γιορτάζει την ενηλικίωσή του με μοναδικές παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, οι οποίες ακολούθησαν sold out παραστάσεις σε Θεσσαλονίκη και Κύπρο. Μία εντυπωσιακή παράσταση με δεκαμελή ορχήστρα, καταξιωμένους ερμηνευτές, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. Πώς νιώσατε την πρώτη φορά που είδατε όλα αυτά τα τραγούδια να ζωντανεύουν στη.σκηνή και πώς είναι η εμπειρία της δικής σας συμμετοχής οn stage;

Το στήσιμο της παράστασης ήταν επίσης μια πολύ δημιουργική διαδικασία. Μαζί με τον σκηνοθέτη Κωνσταντίνο Ρήγο,. επιλέξαμε συνεργάτες που να έχουν θετική αύρα, ενθουσιασμό και βεβαίως ταλέντο. Μέχρι την τελευταία στιγμή μοχθούσαμε για να διευθετήσουμε και την παραμικρή λεπτομέρεια. Όταν όμως ξεκίνησε η πρώτη παράσταση, άρχισε να. βρίσκει τον ρυθμό της και έβλεπα τον κόσμο από τις χαραμάδες στις κουρτίνες να συμμετέχει με απίστευτο κέφι και ζωντάνια, πλημμύρισα από συγκίνηση. Να πω την αλήθεια, φοβόμουν ότι αυτή η συγκίνηση θα κορυφωνόταν όταν θα. έβγαινα στη σκηνή και ότι θα γινόμουν ρεζιλι μπροστά σε τόσο κόσμο. Στο τέλος όμως επικράτησε η προσήλωση στον. ρόλο που είχα να παίξω,  δηλαδή στο να παρουσιάσω τον πραγματικό μου εαυτό με αμεσότητα. 

 

 

Οι δύο πρώτοι δίσκοι του “Τεμπέλη Δράκου” κυκλοφόρησαν σε μια εποχή που ακόμα κυριαρχούσε το CD,. όταν ακόμα δεν υπήρχαν τα social media και οι μουσικές πλατφόρμες. Λίγα λόγια για το πώς βιώσατε και βιώνετε αυτές τις διαφορετικές συνθήκες και εποχές.

Από την εποχή που εφευρέθηκε η αναπαραγωγή ήχου, υπάρχει συνεχώς μετεξέλιξη στον τρόπο που αναπαράγεται και διοχετεύεται στον κόσμο. Ο πρώτος “Τεμπέλης Δράκος” κυκλοφόρησε ευτυχώς το 2005, σε μια εποχή που υπήρχε το CD και.ο κόσμος ψώνιζε σε δισκοπωλεία. Σε μερικά χρόνια, ο υλικός φορέας άρχισε να καταργείται και να δίνει τη θέση του στην ηλεκτρονική διακίνηση. Επειδή μου αρέσει η τεχνολογία και παρακολουθώ με ενδιαφέρον τις εξελίξεις, δεν είχα ιδιαίτερο πρόβλημα να προσαρμόζομαι σε κάθε αλλαγή. Η νομική επιστήμη με βοήθησε στο να εξασφαλίζω κάθε φορά τα.νώτα μου και να ελέγχω πλήρως το αποτέλεσμα της δουλειάς μου. Εκεί, πάντως, που νιώθεις πως ελέγχεις το παιχνίδι,. “σκάει” στο προσκήνιο η Τεχνητή Νοημοσύνη και να σου ξανά το χάος και η ανάγκη για  επανασχεδιασμό!

 

Γνωρίζουμε ότι ζήσατε στην εφηβεία σας την τουρκική εισβολή στο χωριό σας την Ακανθού, στο βόρειο μέρος της Κύπρου, κάτι που προφανώς σας επηρέασε σε πολλαπλά επίπεδα. Πώς μεταφράστηκε, όμως, καλλιτεχνικά και επηρέασε τα τραγούδια σας;

Όταν είσαι στην εφηβεία και ξαφνικά αναγκάζεσαι να φύγεις από τον τόπο που μεγάλωσες, από τα σπίτια, τις περιουσίες. και ό,τι αγάπησες πιο βαθειά στη ζωή σου, ε ναι, δημιουργείται ένα τεράστιο κενό. Δεν υπάρχει πλέον οτιδήποτε απτό που να σχετίζεται με την προηγούμενη ζωή σου, όλα πρέπει να γίνουν από την αρχή. 

 

Η καλλιτεχνική δημιουργία σε τέτοιες περιπτώσεις είναι βάλσαμο γιατί έρχεται να γεφυρώσει την απόσταση, να σε.τραβήξει από τον γκρεμό και να σε φέρει πίσω σε στέρεο έδαφος. Δεδομένης της ολικής εξαφάνισης και λεηλασίας όλων των αναμνήσεων, ο μόνος τρόπος για να ξαναβιώσω τα βαθιά συναισθήματα.που με συνέδεαν με τον τόπο και τους ανθρώπους του, ήταν μέσα από την αναπαραγωγή με τη φαντασία. 

 

 

Η κύρια ενασχόλησή σας είναι η δικηγορία, η οποία πάντα συνυπήρχε με την τραγουδοποιία. Σκεφτήκατε ποτέ να αφοσιωθείτε ολοκληρωτικά στη δεύτερη;

Η επαγγελματική μου ενασχόληση υπήρξε ιδιαίτερα έντονη με πολλά ταξίδια και ατέλειωτες συναντήσεις και δεν μου. άφησε ποτέ το χρόνο να σκεφτώ να μεταπηδήσω ολοκληρωτικά στην τραγουδοποιία. Αυτό όμως που αναγκάστηκα να κάνω για να εναρμονίσω τα δύο, ήταν να ακολουθήσω τομείς με θετικό πρόσημο μακριά από δικαστήρια,.από έριδες και προσωπικά δράματα. Δηλαδή διεθνείς συμφωνίες, εξαγορές, κοινοπραξίες, δικαιοχρησίες και άλλα παρόμοια. Οπότε η τραγουδοποιία γινόταν με τα “ψίχουλα” του ελεύθερού μου χρόνου. Το ότι πάντως δεν ήταν η κύριά μου δραστηριότητα,. με βοήθησε στο να δίνω στα τραγούδια μου ό,τι αυτά μου ζητούσαν, χωρίς πίεση, άγχος, προθεσμίες και οικονομική στενότητα.

 

Ποια είναι τελικά η ουσία ενός καλού παιδικού τραγουδιού; Έχετε καταλήξει;

Το “καλό” είναι σχετικό γιατί είναι πολύ δύσκολο να τραβήξεις μια ευθεία που να ενώσει τις πολυμορφικές οπτικές γωνίες που έχει μια κοινωνία. Προσπαθώ όμως να βρω τις αιτίες που τα τραγούδια του “Τεμπέλη Δράκου”,.έχουν τόσο μεγάλη απήχηση και έγιναν διαχρονικά. Σίγουρα έχει παίξει ρόλο η υπερβολική φροντίδα στην παραγωγή, το ηχοτοπίο που δημιούργησε ο Μάριος Τακούσιης με τις εξαιρετικές του ενορχηστρώσεις, η συνεργασία με άριστους μουσικούς και τεχνικούς ήχου και οι πολύ ταιριαστές φωνές από καταξιωμένους ερμηνευτές. Είναι όμως και η διάθεση με την οποία γράφω τα τραγούδια. Η καταβύθιση στο αγνό αθώο κομμάτι του εαυτού μου και η ειλικρινής επικοινωνία με τους. ακροατές χωρίς εξουσία, εγωισμό, διδακτισμό και εντυπωσιασμό αλλά με μόνο κίνητρο να μοιραστώ μαζί τους τον κόσμο μου.

 

Δεν νομίζω ότι υπάρχει γονιός που δεν γνωρίζει τον “Τεμπέλη Δράκο” και δεν έχει αγαπήσει τα τραγούδια και ο ίδιος. Τελικά, η παιδικότητα μένει βαθιά μέσα μας για πάντα; Υπάρχει κάποιο μυστικό για να τη διατηρήσουμε;

Σε αυτό απαντώ με σιγουριά. Ναι. Υπάρχει η αθώα πλευρά σε κάθε άνθρωπο που κρύβεται πίσω από κοινωνικές συμβάσεις, σοβαροφάνεια και προσήλωση στο “φαίνεσθαι” και όχι στο “είναι”. Πιστεύω πως για τους άνθρωπους που.έχουν επαφή με το βαθύτερό τους “είναι”, γίνεται πιο εύκολο να ξεσκεπάζουν χωρίς ενοχές την αθώα πλευρά τους και να σκορπούν θετική ενέργεια στους γύρω τους.

 

 

Μήπως, τελικά, τα παιδικά τραγούδια είναι ο τρόπος να μιλήσουμε με τον πιο απλό και κατανοητό τρόπο για αλήθειες της ζωής; Εσείς ποιες αλήθειες θέλετε διαχρονικά να περάσετε μέσα από τα δικά σας τραγούδια;

Δεν έχω καμία σκοπιμότητα γράφοντας στίχους και τραγούδια, πέρα από το να υπάρξει ένα άρτια δομημένο αποτέλεσμα, που να είναι συγχρόνως άμεσο και ειλικρινές. Αυτή η ειλικρινής μεταφορά του δικού μου κόσμου στα τραγούδια,. αναγκαστικά αποκαλύπτει και τις δικές μου βαθιές αξίες που διαπνέουν την ύπαρξή μου. Όπως την αγάπη για τη φύση και τους ανθρώπους, την ευρυχωρία συναισθημάτων, τη φαντασία και την ανατροπή,.το χιούμορ και τον αυτοσαρκασμό.

 

Τα τραγούδια σας έχουν έντονο οικολογικό χαρακτήρα. Να υποθέσω ότι η οικολογία είναι ένα βασικό κομμάτι σας, που ξεκινά από το μεγάλωμά σας στη φύση;

Ναι, η φύση είναι η απόλυτη ομορφιά σε όλες της τις εκφάνσεις. Δυστυχώς υπάρχει πλέον ανθρώπινη επέμβαση χωρίς σεβασμό και μέτρο και,.τουλάχιστον, η δική μου η γενιά η οποία μεγάλωσε μέσα σ’αυτή την ομορφιά, βιώνει μια μεγάλη απώλεια. Όμως, με τον ίδιο τρόπο που η δημιουργικότητα λειτούργησε ως βάλσαμο όταν εκτοπίστηκα από το χωριό μου,. έτσι η αναβίωση συναισθημάτων που ένιωθα στην αμόλυντη φύση, με παρηγορεί με κάποιον τρόπο για την καθημερινή καταστροφή.

 

Tι αισθάνεστε όταν ακούτε παιδιά να τραγουδούν τα τραγούδια σας; Ποιο είναι το πιο όμορφο σχόλιο/φράση που σας είπε ποτέ κάποιο παιδί και δεν θα ξεχάσετε ποτέ;

Έχω ακούσει πάρα πολλά και συγκινητικά. Θα σας πω, όμως, κάτι που έγινε τελευταία από ενήλικα. Καθώς “μετροφυλλούσα” στο κινητό μου τις σελίδες του Facebook, εμφανίζεται μπροστά μου το τραγούδι “Αόρατες Σκιές” με τον. Δώρο Δημοσθένους και ένα σχόλιο από κάποιον ενήλικα. Μιλούσε για μια πολύ μεγάλη αλλαγή στη ζωή του μετά από δέκα χρόνια και έλεγε ότι το συγκεκριμένο τραγούδι τον βοήθησε να πάρει τη μεγάλη απόφαση. Παρέθετε και συγκεκριμένους στίχους από το τραγούδι, τους “Αφήνω τις κρυφές τις συμβουλές τους – Να γίνω μια σκιά μες στις σκιές τους – Αντί για τα μεγάλα ποσοστά – Καλύτερα με σάρκα και οστά”.  Ήταν ένα πολύ πρωτόγνωρο συναίσθημα το να πληροφορηθείς ότι κάποιος αλλάζει τη ζωή του, βασισμένος σε ένα τραγούδι που έχεις γράψει. Η έγνοια είναι μήπως δεν του βγει αυτή η αλλαγή και μισήσει το τραγούδι…

 

 

Ο τεμπέλης δράκος που όλοι αγαπήσαμε κρύβει μέσα του κάποιο “μυστικό” που δεν μάθαμε ποτέ;

Πολλά και διάφορα μυστικά. Πολλές προσωπικές στιγμές που χώρεσαν σε τραγούδια. Ακόμα και πολύ λυπηρά γεγονότα, που έγιναν αφορμή να γράψω τα πιο χαρούμενα τραγούδια. Οικογένεια, φίλοι, προσωπικές εμπειρίες, όλα με κάποιον. τρόπο χώρεσαν στο σύμπαν του Τεμπέλη Δράκου, που λειτούργησαν κυρίως ως ο σπινθήρας για να έρθει η έμπνευση. Από κει και πέρα ο καθένας εισπράττει τα δικά του συναισθήματα και συνδέει τα τραγούδια με τον δικό του κόσμο και δεν.έχει απολύτως καμία σημασία η αποκάλυψη και επεξήγηση.

 

Κάνετε όνειρα για το μέλλον; Τι περιλαμβάνουν από καλλιτεχνική σκοπιά;

Το όνειρό μου είναι να μου χαρίζεται η δυνατότητα να εξακολουθώ να δημιουργώ και να μοιράζομαι. Έχω ήδη αρκετά ενήλικα τραγούδια σχεδόν έτοιμα για παραγωγή και μερικά “παιδικά” που ψάχνουν να βρουν τον δρόμο τους. Από ζωντανές εμφανίσεις έχουμε τις συναυλίες στο Μέγαρο στις 10, 11 και 12 Μαΐου, με τις οποίες κλείνει ο κύκλος. Μετά από ένα διάλειμμα που θα κάνω, θα δω αν έχω διάθεση να ασχοληθώ με κάποιου άλλου είδους ζωντανή παραγωγή.

 

 

Ένας στίχος που θα αφιερώνατε σε κάθε παιδί εκεί έξω…

“Κράτα το μέσα στην καρδιά σου

μες στη ζωή να σ’ οδηγάει

Το όνειρο σου να το ξέρεις

μονάχα αυτό σε αγαπάει.”

 

Από το Νανούρισμα με τη Σοφία Παπάζογλου και τη Λιζέτα Καλημέρη.

 

 

*** Η παράσταση “Ο Τεμπέλης Δράκος” σε σύλληψη-σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου έρχεται για να φέρει μουσική και χρώματα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Παρασκευή 10, το Σάββατο 11 και την Κυριακή 12 Μαΐου στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath