Home / Good Life  / Art & Culture  / Πίνακες στην οθόνη: 7 κινηματογραφικά καρέ – έργα τέχνης

Πίνακες στην οθόνη: 7 κινηματογραφικά καρέ – έργα τέχνης

πίνακες the kiss
Έχετε ακούσει ποτέ τη φράση του Oscar Wild «Η ζωή μιμείται την τέχνη»; Λοιπόν, σε αυτήν την περίπτωση η τέχνη μιμείται την τέχνη! Πίνακες

 

Φυσικά αυτό συμβαίνει γιατί τίποτα δε γεννιέται παρθένο, είτε στον καμβά είτε στην οθόνη και αποδεικνύεται κάθε φορά που ένας καλλιτέχνης παίρνει έμπνευση από κάποιον άλλο. Παρακάτω, οι παγωμένοι πίνακες παίρνουν ζωή, ανυψώνοντας το όραμα των σκηνοθετών, στο τελικό αποτέλεσμα που αποσκοπούσαν.

 

Θα δούμε 7 σπουδαία παραδείγματα αυτής της σχέσης μεταξύ των δύο καλλιτεχνικών ειδών. Κινηματογραφικά καρέ εμπνευσμένα από διάσημους πίνακες, που έβαλαν το λιθαράκι τους σε αυτό που αποκαλούμε έβδομη τέχνη.

 

1. The Kiss (1907) Gustav Klimt – Shutter Island (2010)

https://www.instagram.com/p/CWEHqWTs1lb/

 

Ο γνωστός πίνακας του Αυστριακού Gustav Klimt, «Το Φιλί», είναι ένα από τα διασημότερα κομμάτια τέχνης του κινήματος της Art Nouveau. Εδώ ο καλλιτέχνης απεικονίζει μία τρυφερή στιγμή μεταξύ δύο εραστών. Η γυναίκα αφήνεται ολοκληρωτικά στα χέρια του άντρα, απολαμβάνοντας «Το Φιλί», και εκείνος την κρατάει με στοργή και αγάπη.

Όμως, το ίδιο όμορφο συναίσθημα δεν μπορούμε να πούμε ότι νιώθουμε στην ταινία «Shutter Island», τη στιγμή που ο Teddy (Leonardo DiCaprio) κρατάει καρτερικά στα χέρια του τη σύζυγό του Dolores (Michelle Williams), λίγο πριν αντιληφθεί ότι ο κόσμος που ζούσε ήταν ένα ψέμα.

 

2. Self-Portrait (1911) Egon Schiele – Joker (2019)

 

Λίγα πράγματα μπορούμε να πούμε, που δεν ειπώθηκαν ήδη, για την ταινία «Joker» του 2019. Έτσι, δε θα σταθούμε στη θεματική της ταινίας, αλλά σε μία μόνο σκηνή της. Εκείνη που ο Arthur (Joaquin Phoenix), απορροφημένος από τη φαντασιακή πραγματικότητα του μυαλού του, «ποζάρει» στην κάμερα με τον ίδιο τρόπο που ο – επίσης Αυστριακός – ζωγράφος Egon Schiele τοποθετεί τον εαυτό του στη σειρά έργων του «Self-Portrait».

 

3. Prisoners Exercising (1890) Vincent Van Gogh – A Clockwork Orange (1971)

 

Η σκηνή των φυλακισμένων στην ταινία «A Clockwork Orange» δε θα μπορούσε να έχει πιο παράλληλη απεικόνιση, σε θεματική αλλά και διάθεση, από τον πίνακα «Prisoners Exercising», του Ολλανδού ζωγράφου Vincent Van Gogh.

 

4. Hypnosis (1904) Sascha Schneider – The Lighthouse (2019)

 

Όταν το συγκεκριμένο καρέ εμφανίστηκε στην οθόνη, μετέφερε το αποξενωμένο, εχθρικό και παράφρον αίσθημα, που ο Γερμανός ζωγράφος Sascha Schneider απεικόνισε στο έργο του «Hypnosis». Η ταινία «The Lighthouse» ταίριαξε απόλυτα με το ύφος της ακουατίντας του Schneider, επειδή ακριβώς διαδραμάτισε την απομόνωση και παραφροσύνη στις οποίες οι δύο πρωταγωνιστές θα οδηγούνταν στο τέλος.

 

5. Los Elefantes (1948) Salvador Dalí – Mad Max: Fury Road (2015)

 

Ο σουρεαλισμός του Salvador Dali δε χρειάζεται συστάσεις και ταιριάζει εξαιρετικά σε κινηματογραφικά project δυστοπικής φαντασίας. Το καλύτερο παράδειγμα, η ταινία «Mad Max: Fury Road».  

 

6. Wheatfield with Crows (1890) Vincent Van Gogh – Dreams (1990)

 

Ο Kurosawa και τα όνειρά του μεταφέρθηκαν στη μεγάλη οθόνη το 1990. Σε ένα από αυτά τα κινηματογραφικά όνειρα, ένας φοιτητής τέχνης βρίσκει τον ζωγράφο Van Gogh και συνομιλεί μαζί του, μέχρι που τον χάνει κάπου μέσα στους διάσημους πίνακές του, καταλήγοντας στο σιταροχώραφο με κοράκια (Wheatfield with Crows).

 

7. The Last Supper (1498) Leonardo da Vinci – Inherent Vice (2014)

 

Τελευταία, αλλά όχι αμελητέα, η σκηνή του δείπνου στην ταινία «Inherent Vice». Ένα δείπνο, που σίγουρα όχι τυχαία, τοποθετεί τους χαρακτήρες εκεί που είναι οι απόστολοι στον πίνακα «The Last Supper» του Leonardo da Vinci.