Home / Family  / Σχολές Γονέων: Tελικά, γονιός γεννιέσαι ή γίνεσαι;

Σχολές Γονέων: Tελικά, γονιός γεννιέσαι ή γίνεσαι;

Ο ρόλος του γονέα είναι αναμφίβολα ο πιο απαιτητικός όλων και συχνά χρήζει ιδιαίτερων χειρισμών. Οι γονείς συνήθως αμφιβάλλουν για τον εαυτό τους και για τον τρόπο που διαχειρίζονται καταστάσεις, προσπαθώντας να κρατήσουν τις σωστές ισορροπίες. Τις περισσότερες φορές αυτό δε μοιάζει εφικτό, δημιουργώντας εντάσεις μέσα στην οικογένεια αλλά και αισθήματα ματαίωσης, τόσο από την πλευρά των παιδιών όσο και των γονέων.

Τα τελευταία χρόνια γίνεται λόγος για τις Σχολές Γονέων, με αρκετές παρανοήσεις γύρω από τον ρόλο και τη λειτουργία τους, με το ερώτημα «Γονιός γεννιέσαι ή γίνεσαι;» να γυρεύει απάντηση…

 

Τι είναι, όμως, οι Σχολές Γονέων, πότε και πώς μπήκαν σαν όρος στην ζωή μας;

 

Οι Σχολές Γονέων ξεκίνησαν στην Ελλάδα το 1962, με πρωτοβουλία της ψυχολόγου Μαρίας Χουρδάκη, η οποία υπήρξε ένα από τα ιδρυτικά μέλη της «Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των Γονέων» (F.I.E.P.), που ιδρύθηκε το 1964.

 

Οι Σχολές Γονέων ξεκίνησαν για να υποστηρίξουν τους γονείς στον δύσκολο ρόλο τους. Οι μελέτες της ψυχολογίας έχουν οδηγήσει στη διαπίστωση ότι η προσωπικότητα του παιδιού διαμορφώνεται κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του, ενώ σήμερα οι ψυχολόγοι έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι βάσεις ενός παιδιού διαμορφώνονται τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του, δηλαδή τα χρόνια κατά τα οποία οι γονείς είναι συνήθως οι μόνοι υπεύθυνοι για την ανατροφή και τη διαπαιδαγώγησή του. Το αίσθημα ασφάλειας, η υποστήριξη και τα σωστά ψυχικά εφόδια είναι εκείνα που θα βοηθήσουν ένα παιδί να αναπτυχθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

 

Και κάπου εδώ, έρχονται οι Σχολές Γονέων να υποστηρίξουν πως ακριβώς για όλα τα παραπάνω, ο ρόλος του γονέα δεν μπορεί να βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό.

 

 

 

Σύμφωνα με τη «Διεθνή Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων» (Fédération Internationale pour l’ Education des Parents–F.I.E.P.), στη Σχολές Γονέων κάποιος μαθαίνει το «επάγγελμα» του γονέα, με στόχο τη στήριξη του θεσμού της οικογένειας αλλά και την προστασία της ψυχικής υγείας ανήλικων και ενήλικων ατόμων εντός της. Κι επειδή, η πρόληψη είναι αυτή που παίζει τον σημαντικότερο ρόλο, οι Σχολές Γονέων στηρίζονται ακριβώς σε αυτή, μέσα από την ενημέρωση των γονέων γύρω από τα σύγχρονα δεδομένα της επιστήμης της Ψυχολογίας αλλά και τη διαμόρφωση-διαφοροποίηση, η οποία οδηγεί τελικά τους γονείς σε μία μακροπρόθεσμη αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς απέναντι στο παιδί. Εξάλλου η σχέση γονιού-παιδιού δεν είναι ποτέ στάσιμη.

 

Οι Σχολές Γονέων δε στέκονται στην απλή μετάδοση πληροφοριών, αλλά και στην παροχή γνώσης που εφαρμόζεται στην πράξη. Η δυνατότητα της συμμετοχής σε ομάδες, και άρα η αλληλεπίδραση με άλλους γονείς βοηθάει στην ανατροφοδότηση αλλά και στο αίσθημα της ενδυνάμωσής τους.

 

Από το 1962 κι έπειτα άρχισαν να δημιουργούνται πολυάριθμες ομάδες Σχολών Γονέων σε συνεργασία με διάφορους φορείς, δήμους, συλλόγους γονέων σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων.

 

 

 

Συνήθως οι συνεδρίες γονέων είναι ομαδικές (8-12 άτομα), μέσα σε μία φιλική ατμόσφαιρα, όπου κάθε γονέας έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει τις απόψεις του, ν’ ακούσει τις εμπειρίες και τις γνώμες άλλων γονέων, και τελικά να ενημερωθεί επιστημονικά μέσα από την παρουσία του ειδικού συντονιστή. Οι ομάδες Σχολών Γονέων διαμορφώνονται ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο των παιδιών των γονέων που συμμετέχουν (ομάδα γονέων με παιδιά βρεφικής, νηπιακής και προσχολικής ηλικίας, ομάδα γονέων με παιδιά σχολικής ηλικίας, ομάδα γονέων με εφήβους αλλά και ομάδα υποψήφιων-μελλοντικών γονέων).

 

Η θεματολογία, ως προς τον γνωστικό τομέα, προκύπτει αυθόρμητα και σταδιακά μέσα από τον διάλογο και τους προβληματισμούς των μελών-γονέων σε συνάρτηση πάντα με την ηλικιακή ομάδα των παιδιών τους, και με αφορμή αυτούς ο συντονιστής παρουσιάζει τα πορίσματα της επιστήμης της Ψυχολογίας, απαντώντας σε απορίες και ερωτήματα.

 

Το σίγουρο είναι πως σε μία ταχύτατα μεταβαλλόμενη εποχή, η υποστήριξη των γονέων σε μία απαιτητική καθημερινότητα και κατά συνέπεια η ψυχική υγεία των παιδιών, μοιάζουν σχεδόν επιβεβλημένες.

 

Ας προσπαθήσουμε μέσα από τον ρόλο μας ως γονείς να διαμορφώσουμε ευτυχισμένους ανθρώπους!

 

Ενημερωθείτε για το έργο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Σχολών Γονέων στο www.sxolesgonewn.gr /info@sxolesgonewn.gr .

mariamylona@cozyhome.gr

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath