Home / Lifestyle  / Kids Save Lives: Όλοι μπορούμε να σώσουμε ζωές!

Kids Save Lives: Όλοι μπορούμε να σώσουμε ζωές!

Kids Save Lives
Οι εθελοντές του ανθρωπιστικού οργανισμού Kids Save Lives μαθαίνουν στα παιδιά πώς να σώζουν ζωές και μας προσκαλούν να γίνουμε μέλη αυτής της αλυσίδας επιβίωσης!

 

Όλες οι μεγάλες αλλαγές ξεκινούν από την εκπαίδευση. Από τα παιδιά, που μπαίνουν χωρίς δεύτερες σκέψεις στη μαθησιακή εμπειρία και ρουφάνε σαν “σφουγγάρια” την προσφερόμενη γνώση. Σε αυτήν ακριβώς τη μοναδική ικανότητα των παιδιών στήριξε το όραμα του Kids Save Lives ο ιδρυτής του ανθρωπιστικού οργανισμού, κ. Αναστάσης Στεφανάκης. Η φιλοσοφία του, απλή. Αν θέλεις να δεις μια αλλαγή νοοτροπίας, ξεκίνα να εκπαιδεύεις τα παιδιά. Έτσι και έκανε!

Από το 2016, με έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας, ο κ. Στεφανάκης και η διαρκώς διευρυνόμενη ομάδα εθελοντών του Kids Save Lives, μπαίνει στα σχολεία και διδάσκει στα παιδιά το πιο σημαντικό μάθημα: πώς να σώζουν ζωές!

Αυτήν τη στιγμή ο οργανισμός “τρέχει” πολυάριθμα προγράμματα ενημέρωσης και εκπαίδευσης Πρώτων Βοηθειών σε όλη την Ελλάδα. Οι 18 υπεύθυνοι των προγραμμάτων, όλοι εθελοντές, μιλούν με πάθος, αγάπη και ενθουσιασμό για το έργο του οργανισμού και μας προσκαλούν να γίνουμε μέλη αυτής της αλυσίδας επιβίωσης…

 

anastasis stefanakis Kids Save Lives

Ο ιδρυτής του Kids Save Lives, κ. Αναστάσης Στεφανάκης.

 

H ίδρυση και οι στόχοι του Kids Save Lives

Ο κ. Αναστάσης Σαμαράς είναι εκπαιδευτικός εδώ και 28 χρόνια. Η γνωριμία του με τον κ. Στεφανάκη ήρθε το 2012. Όπως αναφέρει, “με τον Αναστάση μοιραστήκαμε από την αρχή έναν κοινό προβληματισμό. Πώς θα δημιουργήσουμε κάτι διαφορετικό, για να καλύψουμε το έλλειμμα που είχαμε ως χώρα στην ανταπόκριση στο επείγον. Να στηριχτούμε στις επιταγές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά σχολικής ηλικίας”.

Ο συνιδρυτής του οργανισμού ξεκαθαρίζει πως “στόχος μας είναι να εκπαιδεύσουμε δωρεάν στις πρώτες βοήθειες μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και κάθε τοπική κοινωνία. Τα παιδιά έχουν γίνει πολλαπλασιαστές του μηνύματος, μέσω του προγράμματος Kids Save Lives στα σχολεία. Απώτερος σκοπός μας είναι να ενταχθούν οι πρώτες βοήθειες ως μάθημα στο πρόγραμμα των σχολείων της πατρίδας μας”.

Πόσο κοντά είμαστε στην υλοποίηση αυτού του απώτερου στόχου; Όπως εξηγεί ο κ. Σαμαράς, “πριν ενάμισι χρόνο καταθέσαμε μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση σχεδίου νόμου στην Υπουργό Παιδείας. Επίσης, καταθέσαμε για έγκριση ένα πιλοτικό πρόγραμμα, σε συνεργασία με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Κόπτση. Ουσιαστικά προτείναμε την πιλοτική εφαρμογή του μαθήματος πρώτων βοηθειών σε σχολεία της Χαλκιδικής και της Θεσσαλονίκης. Περιμένουμε ακόμα απάντηση, αλλά πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο”.

Αυτήν τη στιγμή έχουμε 15 ομάδες εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. Καθεμιά από αυτές πρέπει να διαθέτει 10 κούκλες, 6-7 εκπαιδευτικούς απινιδωτές και έναν κανονικό απινιδωτή. Αυτά είναι πράγματα που έχουν ένα αρκετά μεγάλο κόστος. Οι πόροι μας, όμως, δεν στηρίζονται σε κάποια επιχορήγηση του κράτους, παρά μόνο σε προσφορές πολιτών και σε συνδρομές των μελών μας”, διευκρινίζει ο κ. Σαμαράς.

Και συμπληρώνει: “Έχουμε καταφέρει μέχρι στιγμής να εκπαιδεύσουμε δεκάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς, συμπαρασύροντας γονείς και τοπικές κοινότητες. Πολλοί από αυτούς έκαναν το επόμενο βήμα και πιστοποιήθηκαν ως ανανήπτες ή εκπαιδευτές, βλέποντας πόσο σημαντικό είναι αυτό. Είναι ζήτημα ζωής και θανάτου!”.

 

NoNoGo Η κοινότητα σώζει ζωές

samaras NoNoGo

Το πρόγραμμα NoNoGo – Η κοινότητα σώζει ζωές αποτελεί επί της ουσίας την εξέλιξη του προγράμματος ενημέρωσης στα σχολεία. Όπως εξηγεί ο κ. Σαμαράς, “πλησιάζοντας έναν άνθρωπο που έχει καταρρεύσει, το πρώτο ‘No είναι εμφανές αν δεν ανταποκρίνεται. Το δεύτερο ‘No εντοπίζεται στο ότι δεν αναπνέει. Άρα, πρέπει να ενεργοποιηθεί το ‘Go, να τρέξουμε και να βοηθήσουμε!”.

Σύμφωνα με τον κ. Σαμαρά, “το NoNoGo είναι ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και οργάνωσης κάθε τοπικής κοινωνίας. Έχει ‘τρέξει’ στην Κεντρική Μακεδονία, αλλά και σε κάθε μέρος που έχει γίνει πιστοποιημένο σεμινάριο, από τον Έβρο μέχρι την Πελοπόννησο. Φροντίζουμε οι ομάδες πολιτών να εκπαιδεύονται και να πιστοποιούνται στην ΚΑΡΠΑ και στη χρήση Αυτόματων Εξωτερικών Απινιδωτών (ΑΕΑ). Να δημιουργούν κύτταρα ανταπόκρισης, επικοινωνώντας μεταξύ τους, μοιράζοντας καταστάσεις με τα ονόματα των πιστοποιημένων ανανηπτών στην περιοχή τους και εξοπλίζοντας δημόσιους χώρους με ΑΕΑ. Όλη αυτή η πληροφορία περνάει και στο ΕΚΑΒ, με το οποίο έχουμε ανοίξει έναν δίαυλο επικοινωνίας, ώστε να γνωρίζει αυτούς τους ανθρώπους”.

Ο κόσμος ανταποκρίνεται, αλλά πιστεύω ότι η λύση για την αντιμετώπιση του επείγοντος στη χώρα μας θα δοθεί από τα ίδια τα παιδιά. Οι δεξιότητες που αποκτούν μέσω της εκπαίδευσης αυξάνουν την αυτοεκτίμησή τους, ένα αίσθημα προσωπικής ευθύνης και καθήκοντος στην κοινωνία”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Σαμαράς.

 

Kids Save Lives στα σχολεία

Antonopoulou sxoleia

Η κ. Γεωργία Αντωνοπούλου είναι υπεύθυνη επικοινωνίας του προγράμματος Kids Save Lives στα σχολεία. Όπως θα πει, “η πρώτη μου επαφή με τον οργανισμό ήταν το 2015. Σπούδαζα τότε στο ΙΕΚ ΕΚΑΒ και παρακολούθησα ένα συνέδριο που συνδιοργάνωναν η Ελληνική Εταιρεία Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας και το Kids Save Lives. Από τότε έγινα μέλος της ομάδας”.

Το 2016 πήραμε επίσημα έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας, για να ενταχθεί το μάθημα πρώτων βοηθειών του Kids Save Lives σε όλα τα ελληνικά σχολεία”, αναφέρει η κ. Αντωνοπούλου. Εξηγεί, μάλιστα, πως “στόχος μας είναι η δωρεάν εκπαίδευση παιδιών και ενηλίκων στις πρώτες βοήθειες, η πρόληψη και η ανάπτυξη δικτύου απινιδωτών. Εμείς εκπαιδεύουμε τα παιδιά στις πρώτες βοήθειες, στο πώς να προσεγγίζουν ένα θύμα ανακοπής και τι να κάνουν με τα δυο τους χέρια”.

Το μάθημα πρώτων βοηθειών απευθύνεται σε παιδιά Δ’ δημοτικού και πάνω. Σύμφωνα με την κ. Αντωνοπούλου, “μέχρι και τον περασμένο Μάρτιο, που μας χτύπησε η πανδημία, εκπαιδεύσαμε περισσότερους από 62.000 μαθητές και εκπαιδευτικούς. Μάλιστα, πολλά από τα παιδιά μας κατάφεραν να δώσουν τις πρώτες βοήθειες ως πρώτοι ανταποκριτές έκτακτων περιστατικών. Επίσης, στα περισσότερα σχολεία που έχουμε επισκεφτεί, έχουν τοποθετηθεί απινιδωτές”.

Όπως διευκρινίζει η υπεύθυνη του προγράμματος, “μέχρι πριν την πανδημία, κάθε ενδιαφερόμενο σχολείο συμπλήρωνε μια φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο www.kidssavelives.gr. Εγώ επικοινωνούσα μαζί τους και ορίζαμε μια ημερομηνία. Οι δια ζώσης εκπαιδεύσεις έχουν σταματήσει, όμως αυτό δεν μας κράτησε πίσω. Ξεκινήσαμε διαδικτυακά μαθήματα, με μόνη διαφοροποίηση ότι δεν κάνουμε το πρακτικό μέρος της εκπαίδευσης. Δεσμευόμαστε, όμως, ότι θα επανέλθουμε στα σχολεία και για την πρακτική εξάσκηση, μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες”.

 

L.I.F.E.F.O.R.C.E.

life force Kids Save Lives

Η κ. Σεβαστιάνα Ετμεκτσόγλου και ο κ. Θεόδωρος Καλύβας είναι υπεύθυνοι του καινοτόμου προγράμματος L.I.F.E.F.O.R.C.E., που στόχο έχει να προεκπαιδεύσει μαθητές ηλικίας 6-10 ετών στη Βασική Υποστήριξη Ζωής και τις πρώτες βοήθειες. Όπως αναφέρει η κ. Ετμεκτσόγλου, “γνώρισα το Kids Save Lives το 2017, εκπαιδεύτηκα στη βασική υποστήριξη ζωής και έγινα εκπαιδεύτρια”. Την ίδια χρονιά γνώρισε τον οργανισμό και ο κ. Καλυβάς. Οι δυο τους εκπαίδευσαν τη Νεφέλη, το 14χρονο κορίτσι που έσωσε την αδερφή της από πνιγμό. “Είναι φοβερό συναίσθημα να σου λένε ότι το παιδάκι που εκπαίδευσες, έσωσε την αδερφή του”, μοιράζεται μαζί μου ο κ. Καλύβας.

Το 2019, ο κ. Στεφανάκης μας πρότεινε να αναλάβουμε το L.I.F.E.F.O.R.C.E.”, αναφέρει ο κ. Καλύβας.Από την έρευνα που κάναμε, διαπιστώσαμε πως μόνο δύο από τα 27 εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαν καθορισμένο μάθημα πρώτων βοηθειών, υποχρεωτικό και ισάξιο των άλλων βασικών μαθημάτων. Ωστόσο, πολλές έρευνες αναφέρουν ότι τα παιδιά ηλικίας 6-10 ετών, παρότι δεν μπορούν να κάνουν εμφυσήσεις και συμπιέσεις, είναι ικανά να εκτελέσουν όλα τα άλλα βήματα της βασικής υποστήριξης ζωής. Πάνω σε αυτήν τη λογική βασίσαμε το L.I.F.E.F.O.R.C.E.”, συμπληρώνει.

Το διετές πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Erasmus+ 2020 και υλοποιείται από το Kids Save Lives, την Ελληνική Εταιρεία Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Ιταλικό και το Κυπριακό Συμβούλιο Αναζωογόνησης και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Κολωνίας.

Όπως τονίζει ο κ. Καλύβας, “από τη συγγραφή της πρότασης φροντίσαμε να αποτυπώσουμε οικονομικά μεγέθη. Αποδείξαμε ότι, αν ένας άνθρωπος πάθει καρδιακή ανακοπή και δεν λάβει άμεσα τη βοήθεια που πρέπει, είτε πεθαίνει, είτε ζει με πολύ κακή ποιότητα ζωής. Αυτό έχει τεράστιο κόστος για τα συστήματα υγείας και τις κυβερνήσεις”.

Η κ. Ετμεκτσόγλου εξηγεί πως “με το L.I.F.E.F.O.R.C.E. θα αποδομήσουμε τον αλγόριθμο βασικής υποστήριξης ζωής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης στα βασικά συστατικά του. Μαζί με παιδαγωγούς, παιδοψυχολόγους, μουσικούς εκπαιδευτές και λογοθεραπευτές θα συνθέσουμε έναν νέο αλγόριθμο, προσαρμοσμένο στις δεξιότητες και ικανότητες των παιδιών ηλικίας 6-10 ετών. Παράλληλα, θα δημιουργήσουμε μια σειρά από εκπαιδευτικά εργαλεία (π.χ. κάρτες παιχνιδιού, τραγούδια, βίντεο) και θα εκπαιδεύσουμε τους δασκάλους, για να μπορούν στη συνέχεια να εκπαιδεύσουν τους μαθητές”.

Αναλύοντας τη διαφορετικότητα του προγράμματος, η κ. Ετμεκτσόγλου αναφέρει πως “πρόκειται για μια διεπιστημονική προσέγγιση, που θα μας επιτρέψει να δημιουργήσουμε μια καινούργια, πολύπλευρη μεθοδολογία μάθησης. Όλο αυτό θα γίνει μέσα από την ανάπτυξη μιας σειράς εργαλείων, που θα ενισχύσουν την οπτική και ακουστική αντίληψη, τον αφηγηματικό και περιγραφικό λόγο, τον προσδιορισμό στον χώρο και τον χρόνο. Στο τέλος των δύο ετών, όλο το εκπαιδευτικό υλικό θα διατίθεται online και χωρίς κανένα κόστος. Έτσι, κάθε δάσκαλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχει ελεύθερη πρόσβαση σε αυτό”.

Ο κ. Καλύβας συμπληρώνει πως “το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε σχολεία της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ιταλίας και της Γερμανίας. Απώτερος στόχος μας είναι να ζητήσουμε την ένταξη του μαθήματος πρώτων βοηθειών στο βασικό πρόγραμμα σπουδών όλων των ευρωπαϊκών χωρών από την Α’ Δημοτικού”. Όπως τονίζει η κ. Ετμεκτσόγλου, “πρέπει να υπάρξει καθολική εφαρμογή! Όλα τα παιδιά να έχουν ίσες ευκαιρίες μάθησης, που θα παρέχεται με τον ίδιο τρόπο, από ανθρώπους που έχουν ακριβώς την ίδια, έγκυρη εκπαίδευση”.

Ο κ. Καλύβας καταλήγει: “Σε 27 Ευρωπαϊκές χώρες, η πιστοποίηση πρώτων βοηθειών δεν είναι προαπαιτούμενο για την παιδαγωγική ή επαγγελματική επάρκεια των δασκάλων. Γι’ αυτό υπάρχει ο φόβος για την ανάληψη ευθύνης. Πρέπει να αλλάξει αυτή η αντίληψη. Αυτός είναι και ο λόγος που απευθυνόμαστε σε τόσο μικρές ηλικίες και θέλουμε να δημιουργήσουμε στο μέλλον αντίστοιχο πρόγραμμα για τα νηπιαγωγεία. Όσο μικρότερος μάθεις τι μπορείς να κάνεις εσύ για τον εαυτό σου και τους άλλους, τόσο ο φόβος του λάθους μειώνεται!”.

 

VR CPR

VR CPR

Η κ. Όλγα Πατσουράκου και ο κ. Νικόλαος Γαριβάλδης είναι υπεύθυνοι του καινοτόμου προγράμματος VR CPR, που εκπαιδεύει παιδιά και ενήλικες στην ΚΑΡΠΑ μέσω της εικονικής πραγματικότητας. Όπως θα πει η κ. Πατσουράκου, “η πρώτη γνωριμία μου με το Kids Save Lives έγινε το 2019. Είμαι πρόεδρος του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων Δημοτικού & Νηπιαγωγείων Νέου Μαρμαρά και αποφασίσαμε να καλέσουμε τον οργανισμό, για να παρακολουθήσουμε από κοντά σεμινάριο πρώτων βοηθειών. Αυτά που έμαθα και έζησα εκείνη την ημέρα, ήταν το κίνητρο για να πιστοποιηθώ ως ανανήπτρια και στη συνέχεια ως εκπαιδεύτρια”.

Ο κ. Γαριβάλδης είναι διευθυντής του Τομέα Υγείας, Αθλητισμού και Κοινωνικών Υπηρεσιών του ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360 Θεσσαλονίκης. Όπως αναφέρει, “γνώριζα το Kids Save Lives μέσα από τις δράσεις του και ήθελα πολύ να γίνω μέρος της ομάδας. Απευθύνθηκα, λοιπόν, στη Γενική Διευθύντρια του Ομίλου ΙΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360, κ. Όλγα Κριτσιμά, ζητώντας να συμπράξουμε με τον οργανισμό. Η έγκριση δόθηκε αμέσως! Δεν θα ξεχάσω ποτέ την ημέρα εκείνη, ήταν Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019”.

Όπως εξηγεί ο κ. Γαριβάλδης, “με το VR CPR δημιουργείται ένας εικονικός εξωτερικός χώρος, στον οποίο υπάρχει ένα θύμα που έχει καταρρεύσει μπροστά σου και παρευρισκόμενοι που πρέπει επίσης να διαχειριστείς. Η διαδικασία είναι απόλυτα ρεαλιστική και ο εκπαιδευόμενος βιώνει μια μοναδική εμπειρία. Πέρα από την τεχνική, που πρέπει να εφαρμόσει σωστά, καλείται να διατηρήσει την ψυχραιμία και τη συγκέντρωσή του. Αποτελεί το πιο καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης ΚΑΡΠΑ, καθώς διεγείρει το ενδιαφέρον των νέων παιδιών, που έχουν πάθος για την τεχνολογία”.

Το ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ 360 έχει δωρίσει στο Kids Save Lives πέντε συσκευές VR και επιπλέον υλικοτεχνικό εξοπλισμό για την υποστήριξη εκδηλώσεων. Παράλληλα, παραχωρεί χώρους για τη διεξαγωγή εκπαιδεύσεων του οργανισμού. Όπως αναφέρει η κ. Πατσουράκου, “οι συσκευές χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στον Πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό μαθητών στην ΚΑΡΠΑ, τον Μάιο του 2019, στην Αθήνα, όπου εξασκήθηκαν στο VR CPR περισσότεροι από 300 μαθητές. Έκτοτε, οι συσκευές χρησιμοποιούνται σε όλες τις εκπαιδεύσεις, την ώρα των διαλειμμάτων”.

Ο οργανισμός “εκμεταλλεύτηκε” τον ενθουσιασμό των παιδιών και πήγε το πρόγραμμα ένα βήμα παραπέρα.

“Τον Σεπτέμβριο του 2020, διοργανώσαμε το πρώτο VR CPR challenge, μαζί με τον κ. Στεφανάκη και την ομάδα του Νέου Μαρμαρά. Στόχος μας είναι στο μέλλον να υπάρχει από μια συσκευή σε όλες τις ομάδες του οργανισμού, σε όλη την Ελλάδα και να πραγματοποιηθούν VR CPR challenge. Να ζήσουν όσο περισσότεροι γίνεται αυτήν την εμπειρία, να σώσουν μια ζωή με τα δύο τους χέρια, όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται”, δηλώνει η κ. Πατσουράκου.

Ο κ. Γαριβάλδης χαρακτηρίζει τη δημιουργία αυτού του προγράμματος “σχεδόν προφητική”! Όπως εξηγεί, “στις δύσκολες στιγμές που περνάμε τον τελευταίο χρόνο, το VR CPR έδωσε τη δυνατότητα να συνεχιστούν οι εκπαιδεύσεις. Πιστεύω ότι σύντομα θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο εκπαίδευσης και από άλλους φορείς, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο”. Και καταλήγει: “ο Νομπελίστας François Mauriac είχε πει: ‘Ο άνθρωπος που δουλεύει με τα χέρια είναι εργάτης, με τα χέρια και το μυαλό, τεχνίτης, με τα χέρια, το μυαλό και την καρδιά, καλλιτέχνης!’ Το Kids Save Lives αποτελείται από μια ομάδα καλλιτεχνών, αποφασισμένη να πετυχαίνει σπουδαία πράγματα”.

 

Κids Save Lives Championship

Kids Save Lives championship

“Με πολύ απλές κινήσεις μπορούμε να βοηθήσουμε την οικογένεια και τους συνανθρώπους μας. Γιατί, λοιπόν, να μην τις γνωρίζουμε;”, διερωτάται ο κ. Ζαφείρης Χοβαρδάς, μέλος του οργανισμού τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο κ. Χοβαρδάς, μαζί με την κ. Γεωργία Αντωνοπούλου, είναι υπεύθυνοι διοργάνωσης του Kids Save Lives Championship, του πρώτου διαγωνισμού ΚΑΡΠΑ για παιδιά σχολικής ηλικίας σε παγκόσμιο επίπεδο!

Ο διαγωνισμός, που πραγματοποιήθηκε το 2019 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Όπως εξηγεί ο κ. Χοβαρδάς, “χρησιμοποιούμε μια εφαρμογή, μέσω της οποίας λαμβάνουμε σε πραγματικό χρόνο ακριβείς μετρήσεις για το κατά πόσο είναι επιτυχημένες οι δεξιότητες που εκτελούν τα παιδιά. Έπειτα βγαίνει ένα συνολικό ποσοστό επιτυχίας για κάθε συμμετέχοντα και αναδεικνύονται οι νικητές κάθε ηλικιακής ομάδας”.

Ήταν συγκινητικός ο ενθουσιασμός, το πάθος και η προσοχή των παιδιών στην εκτέλεση των δεξιοτήτων. Είδαμε άριστες δεξιότητες, που δεν τις βλέπουμε ούτε από επαγγελματίες υγείας!”, τονίζει ο κ. Χοβαρδάς. “Τα παιδιά έδωσαν όλο τους το είναι! Μεγάλη έκπληξη για εμάς ήταν η ικανότητα των παιδιών του δημοτικού, κάποια εκ των οποίων άγγιξαν το 99% επιτυχίας!”, προσθέτει με ενθουσιασμό η κ. Αντωνοπούλου.

“Μέσω του διαγωνισμού επαινούμε όλη αυτήν την προσπάθεια. Γι’ αυτό και εξασφαλίζουμε ως έπαθλο από έναν απινιδωτή για τα σχολεία των νικητών κάθε σχολικής βαθμίδας, καθώς και άλλα δώρα, όπως προπλάσματα ή συμμετοχές σε πιστοποιημένα προγράμματα”, συμπληρώνει ο κ. Χοβαρδάς.

Όπως τονίζει η κ. Αντωνοπούλου, “τα παιδιά αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Δεν φοβούνται! Θα πλησιάσουν και θα βοηθήσουν! Θέλουν να σώσουν μια ανθρώπινη ζωή”. Ο κ. Χοβαρδάς υπόσχεται πως “μόλις βγούμε από την πανδημία, θα συνεχίσουμε δυναμικά, με τη διοργάνωση του Kids Save Lives Championship στη Θεσσαλονίκη”.

 

Χάρτης Απινιδωτών

xartis apinidoton

Οι κυρίες Γεωργία και Όλγα Βατάλη είναι υπεύθυνες του Χάρτη Απινιδωτών εθνικής εμβέλειας του Kids Save Lives. Οι δύο αδερφές αποφάσισαν να ασχοληθούν ενεργά με τον οργανισμό έπειτα από μια ενημέρωση πρώτων βοηθειών, που έκανε ο κ. Στεφανάκης στο χωριό τους, τη Βαρβάρα Χαλκιδικής. Όπως θα πουν, “θέλαμε να μάθουμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους δικούς μας ανθρώπους. Ιδιαίτερα εδώ που ζούμε, τα κέντρα υγείας είναι μακριά και η πρόσβαση των ασθενοφόρων δύσκολη. Μετά την ενημέρωση, αποφασίσαμε να πάρουμε πιστοποίηση στην ΚΑΡΠΑ”.

Όπως αναφέρει η κ. Γεωργία Βατάλη, “δυστυχώς προέκυψε ένα περιστατικό καρδιακής ανακοπής. Παρότι κάναμε σπουδαία ΚΑΡΠΑ, ο άνθρωπος κατέληξε, γιατί δεν είχαμε απινιδωτή. Αυτό το τραγικό συμβάν ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσουμε στο χωριό μας έρανο. Ενημερώσαμε τους πολίτες πόσο σημαντικό είναι το μηχάνημα και συγκεντρώσαμε το ποσό. Τοποθετήσαμε τον απινιδωτή σε κεντρικό σημείο του χωριού και ενημερώσαμε τους συμπολίτες μας ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιαδήποτε στιγμή από ανθρώπους που γνωρίζουν τον τρόπο χρήσης του”.

Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, υπάρχουν καταγεγραμμένοι πανελλαδικά 484 Αυτόματοι Εξωτερικοί Απινιδωτές.

Όπως εξηγεί η κ. Όλγα Βατάλη, “οποιοσδήποτε μπορεί να μπει στην εφαρμογή και να ανεβάσει έναν απινιδωτή. Ζητάμε μόνο φωτογραφίες του χώρου και του απινιδωτή, ούτως ώστε κάποιος να μπορεί να τον αναγνωρίσει”.

Η κ. Γεωργία Βατάλη συμπληρώνει: “Εμείς καταγράφουμε τις ώρες που μπορεί κάποιος να τον προσεγγίσει και αν είναι ελεγμένος, δηλαδή αν λειτουργούν η μπαταρία και τα ηλεκτρόδια. Σε περιοχές με χαμηλές θερμοκρασίες, τοποθετούμε έναν απλό θερμοστάτη μέσα στα κουτιά των απινιδωτών, για να διατηρείται σταθερή η θερμοκρασία. Επίσης, ορίζουμε κάποιον υπεύθυνο επικοινωνίας του απινιδωτή. Έπειτα από συγκατάθεσή του, τα στοιχεία του υπευθύνου ανεβαίνουν στην εφαρμογή, έτσι ώστε να γνωρίζει οποιοσδήποτε ποιον να καλέσει, για να του φέρει το μηχάνημα κοντά στο επείγον περιστατικό”.

Σε ποιους χώρους πρέπει να τοποθετούνται οι ΑΕΑ; Όπως εξηγούν οι δύο εθελόντριες, “στην καρδιακή ανακοπή ο χρόνος είναι ο εχθρός μας. Εμείς θέλουμε το μηχάνημα να φτάσει στο περιστατικό μέσα στα πέντε πρώτα λεπτά, έτσι ώστε να αυξάνονται οι πιθανότητες επιβίωσης του θύματος. Γι’ αυτό και πρέπει οι ΑΕΑ να τοποθετούνται σε όσο το δυνατόν πιο προσβάσιμα σημεία”.

“Είναι σημαντικό να καταλάβουμε όλοι πόσο σπουδαίος είναι ο απινιδωτής, γιατί η απινίδωση είναι η θεραπεία. Όσο πιο σύντομα απινιδωθεί το θύμα, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει είτε να επιβιώσει, είτε να επανέλθει στην ίδια ποιότητα ζωής που είχε πριν την ανακοπή. Η χρήση του είναι πολύ εύκολη, καθώς μετά από ένα σεμινάριο έξι ωρών οποιοσδήποτε μπορεί να τον χρησιμοποιήσει! Το πρόβλημα είναι πως πολλοί δεν θέλουν να αναλάβουν την ευθύνη. Γι’ αυτό είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουν όλοι ότι υπάρχει νόμος που τους προστατεύει, όταν θα βοηθήσουν έναν συνάνθρωπο”, καταλήγουν οι δύο εθελόντριες.

 

I Save Lives

I save lives

Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε μια παραλία ή περπατάτε στον δρόμο και ξαφνικά ένα θύμα καταρρέει μπροστά σας. Δεν ξέρετε τι να κάνετε. Πώς θα σας φαινόταν να ανοίξετε μια εφαρμογή στο κινητό σας, να ακολουθήσετε κάποια απλά βήματα και να σώσετε μια ανθρώπινη ζωή; Αυτή ακριβώς είναι η φιλοσοφία πίσω από τη σύλληψη της εφαρμογής I Save Lives.

Η κ. Άννα Ευθυμίου υπηρετεί τον χώρο της υγείας και της περίθαλψης ως σχολική νοσηλεύτρια. “Όταν γνώρισα το σπουδαίο έργο του Kids Save Lives ήθελα να το φέρω και εδώ, στην Κρήτη. Συνεργάστηκα με τον κ. Στεφανάκη και μου πρότεινε να αναλάβω την προώθηση του προγράμματος, ως συντονίστρια. Κάποια στιγμή μου εξέφρασε τη θέλησή του να δημιουργηθεί μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα. Έτσι, πρότεινα τον Γιάννη Γιακουμάκη, που έχει το επιστημονικό υπόβαθρο που απαιτείται, για την ανάπτυξη της εφαρμογής”, αναφέρει η κ. Ευθυμίου.

Όπως εξηγεί ο κ. Γιακουμάκης, η εφαρμογή I Save Lives “θα είναι πολύ εύχρηστη και δομημένη σε απλά βήματα. Ο χρήστης θα δίνει το στίγμα του και η εφαρμογή θα ενημερώνει το ΕΚΑΒ, για να σπεύσει στο σημείο. Παράλληλα, θα ενημερώνει όλους τους πιστοποιημένους ανανήπτες ή υγειονομικούς που έχουν εγγραφεί στην εφαρμογή και βρίσκονται σε ακτίνα 5-10 χιλιομέτρων. Τέλος, θα ενημερώνει τον χρήστη ποιοι απινιδωτές βρίσκονται κοντά του. Όλο αυτό, σε μια ιδανική κατάσταση, θα παίρνει περίπου 10 δευτερόλεπτα”.

Θα χρησιμοποιήσουμε την εφαρμογή και σαν πλατφόρμα επικοινωνίας, για να δώσουμε κάποιες οδηγίες στον παρευρισκόμενο για να προσφέρει CPR, έστω και αν δεν ξέρει πρώτες βοήθειες. Θα είναι μια δωρεάν εφαρμογή που θα μπορούν να κατεβάσουν όλοι μέσω των App Store ή Play Store. Δεν θα απαιτεί κάποια εγγραφή από τον χρήστη, παρά μόνο το κατέβασμά της. Επίσης, έχει προβλεφθεί η χρήση της και από βαρήκοους/ κωφούς συμπολίτες μας, ενώ θα διατίθεται και σε άλλες γλώσσες”, συμπληρώνει η κ. Ευθυμίου.

Η ομάδα των προγραμματιστών της εφαρμογής αποτελείται από πέντε φοιτητές πληροφορικής, τους Τρύφωνα Ξυδά, Αλέξανδρο Κούρο, Νίκο Τζανάκη και Σταύρο και Μύρωνα Γιακουμάκη, με υπεύθυνο της ομάδας τον Software Architect, κ. Αλέξανδρο Μανέτα.

Όπως αναφέρει ο κ. Γιακουμάκης, “υπάρχει ένας παγκόσμιος γίγαντας πληροφορικής που έχει δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για την εφαρμογή, μας έχει προσφέρει άδειες χρήσης λογισμικού και μας συμβουλεύει πώς να τη στήσουμε καλύτερα. Είμαστε όλοι εθελοντές κι αυτό επηρεάζει τους χρόνους υλοποίησης. Πιστεύουμε πως μέχρι τον Μάιο θα έχουμε μία δοκιμαστική έκδοση, η οποία θα διατεθεί σε έναν μικρό κύκλο εξειδικευμένων ανθρώπων, για να προχωρήσουμε σε τυχόν βελτιώσεις. Μέχρι τον Ιούνιο σκοπεύουμε να διαθέσουμε μια BETA εφαρμογή στο ευρύ κοινό και μέχρι το τέλος του χρόνου να κυκλοφορήσουμε μια κανονική, πρώτη έκδοση”.

Η κ. Ευθυμίου τονίζει πως “με αυτήν την εφαρμογή κερδίζουμε χρόνο και ενισχύουμε την αλυσίδα επιβίωσης. Ευελπιστούμε ότι η εφαρμογή θα αυξήσει και το ενδιαφέρον των πολιτών για τη βασική υποστήριξη ζωής. Σίγουρα θα ενισχυθεί περισσότερο ο χάρτης απινιδωτών του Kids Save Lives, με το να αυξηθούν γενικότερα οι απινιδωτές. Ελπίζουμε ότι θα αυξηθεί ο αριθμός αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών, ώστε να μη φοβάται ο κόσμος να βοηθήσει”.

Ο κ. Γιακουμάκης ευελπιστεί ότι “με τον τρόπο που σχεδιάζουμε την εφαρμογή θα μπορούμε να καλύψουμε όλη την Ελλάδα και άλλες χώρες του εξωτερικού. Ήδη κινούμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση, συνεργαζόμενοι με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης και με καθηγητές σε πανεπιστήμια της Κολωνίας. Σκοπός μας είναι να χρησιμοποιηθεί η εφαρμογή πανευρωπαϊκά”. Το ιδεατό για εμάς θα ήταν, όταν αγοράζεις μία συσκευή κινητού τηλεφώνου, να είναι προεγκατεστημένη η εφαρμογή I Save Lives. Θα συνέβαλε τόσο πολύ κάτι τέτοιο στη διάδοσή της. Δεν ξέρουμε αν μπορούμε να το πετύχουμε, αλλά υπάρχει σαν ιδέα στο μυαλό μας. Μακάρι να τα καταφέρουμε”, εύχεται η κ. Ευθυμίου.

 

Kids Save Lives Webinars

 

webinars Kids Save Lives

 

Οι κυρίες Χριστίνα Γκουγκούση και Μάρσια Ψυχογιουδάκη είναι αντίστοιχα η υπεύθυνη επικοινωνίας και η εισηγήτρια των Webinars του Kids Save Lives. “Είμαι απόφοιτος βοηθός βρεφονηπιοκόμος και καθημερινά έρχομαι σε επαφή με παιδιά. Ήθελα, λοιπόν, να μάθω τις νέες οδηγίες πρώτων βοηθειών. Η πρώτη επαφή μου με τον οργανισμό έγινε το 2017, όταν παρακολούθησα πιστοποιημένο σεμινάριο BLS. Δύο χρόνια μετά, κατάφερα να γίνω εκπαιδεύτρια”, αναφέρει η κ. Γκουγκούση. Η κ. Ψυχογιουδάκη υποστηρίζει πως “ποτέ δεν είχα φανταστεί ότι υπήρχε κάτι σαν το Kids Save Lives στην Ελλάδα. Όταν ο γιος μου ήταν δύο χρονών, υπέστη πνιγμονή από ξένο σώμα και παραλίγο να τον χάσω. Ήταν το καμπανάκι ότι όντως δεν έχουμε χρόνο για να βοηθήσουμε κι αν δεν το κάνουμε οι πρώτοι παρευρισκόμενοι, θα χαθεί μια ζωή. Εκπαιδεύτηκα, λοιπόν, κι ο οργανισμός έγινε κομμάτι της ζωής και της οικογένειάς μου”.

Μέσα από τα Webinars οι συμμετέχοντας μαθαίνουν πώς να:
  • Αναγνωρίζουν τα σημάδια ενός καρδιακού επεισοδίου
  • Προσεγγίζουν χρήσιμα και με ασφάλεια ένα θύμα που έχει καταρρεύσει
  • Καλούν ορθά το 166 και τον ευρωπαϊκό αριθμό επείγουσας κλήσης 112
  • Ξεκινούν έγκαιρα ΚΑΡΠΑ
  • Χρησιμοποιούν με ασφάλεια έναν απινιδωτή
  • Αντιμετωπίζουν την πνιγμονή ενός θύματος από ξένο σώμα
  • Τοποθετούν σε πλάγια θέση ασφαλείας (θέση ανάνηψης) ένα θύμα
  • Αντιμετωπίζουν ένα θύμα πνιγμού από νερό
  • Αντιμετωπίζουν καρδιακή ανακοπή μικρού παιδιού κάτω των 8 ετών
  • Προβλέπουν και αποφεύγουν έναν σοβαρό τραυματισμό
Τα δωρεάν σεμινάρια διαρκούν 3 – 3,5 ώρες και πραγματοποιούνται με κλειστές κάμερες και μικρόφωνα. Όποιος έχει απορίες, μπορεί να τις εκφράσει μέσω των σχολίων, οι οποίες απαντιούνται είτε στο τέλος των σεμιναρίων είτε στα διαλείμματα. Για να συμμετάσχει κάποιος, αρκεί να στείλει ένα mail στο [email protected]. Η υπεύθυνη επικοινωνίας απαντά με τις διαθέσιμες ημερομηνίες και ο ενδιαφερόμενος επιλέγει την ημέρα που τον εξυπηρετεί, για να παρακολουθήσει το σεμινάριο.

Τα διαδικτυακά σεμινάρια ‘γεννήθηκαν’ λόγω της πανδημίας. Από πέρσι τον Μάρτιο, έχουμε εκπαιδεύσει 2.255 μαθητές και 1.838 εκπαιδευτικούς, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και τον κ. Κόπτση. Επίσης, έχουμε εκπαιδεύσει 9.300 φοιτητές, επαγγελματίες υγείας, ναυαγοσώστες, γονείς και παιδιά! Μιλάμε συνολικά για σχεδόν 14.000 ανθρώπους!”, αναφέρει με ενθουσιασμό η κ. Γκουγκούση. Η κ. Ψυχογιουδάκη συμπληρώνει: “έχουμε εδραιώσει μια συνεργασία με Συλλόγους Γονέων. Μέσα σε ένα μήνα έχουμε εκπαιδεύσει 30 συλλόγους. Συνεχίζουμε και τον Μάρτιο και καθημερινά δεχόμαστε μηνύματα για νέες εκπαιδεύσεις”.

Τι θα απαντούσαν, όμως, οι δύο εθελόντριες σε κάποιον που έχει αμφιβολίες για το αν μπορεί να μάθει κάτι ουσιαστικό μέσω υπολογιστή; Όπως υποστηρίζει η κ. Γκουγκούση, “οι εισηγητές μας είναι μεταδοτικοί και αναλύουν όλες τις ενότητες με μεγάλη εκφραστικότητα. Οι συμμετέχοντες, οι οποίοι επικοινωνούν μαζί μου για να πάρουν τη βεβαίωση παρακολούθησης, είναι όλοι ενθουσιασμένοι. Θέλουν να παρακολουθήσουν κι άλλα σεμινάρια, να πιστοποιηθούν ως ανανήπτες, ακόμα και να γίνουν εκπαιδευτές”.

Σίγουρα ένα δια ζώσης σεμινάριο έχει άλλη βαρύτητα, επειδή περιλαμβάνει μια σημαντική πρακτική εξάσκηση”, αναφέρει η κ. Ψυχογιουδάκη. “Ωστόσο, η επαφή με τις πρώτες βοήθειες μέσω υπολογιστή, σου δίνει σοβαρές βάσεις. Είναι πολύ παραστατικός ο τρόπος, ειδικά στα βίντεο που έχουν γυριστεί, αλλά και στις συζητήσεις μας. Σίγουρα, την επόμενη φορά που θα βρεθείς μπροστά σε ένα περιστατικό, θα πάρεις ένα τηλέφωνο, θα βοηθήσεις, θα προσπαθήσεις να κάνεις με τα χέρια σου αυτά που είδες. Αυτό είναι το ζητούμενο!”, καταλήγει η εισηγήτρια των διαδικτυακών σεμιναρίων.

 

Πιστοποιημένα σεμινάρια ανανηπτών & εκπαιδευτών

ERC Kids Save Lives

Οι κυρίες Φανή Υφαντή και Λένα Αθανασούλα είναι υπεύθυνες των πιστοποιημένων σεμιναρίων ανανηπτών και εκπαιδευτών του Kids Save Lives. “Είμαι Πολιτικός Μηχανικός, αλλά μπήκα στην εκπαίδευση το 2003. Έκτοτε, συμμετείχα συνεχώς σε σεμινάρια πρώτων βοηθειών. Πριν έξι χρόνια, ήρθε ο Αναστάσης Στεφανάκης στο σχολείο μας στο Πευκοχώρι Χαλκιδικής. Εκείνος με ενέπνευσε, για να γίνω κι εγώ εκπαιδεύτρια! Έτσι μπήκα σε μια όμορφη παρέα με σημαντικό σκοπό και με έναν χαρισματικό ηγέτη”, όπως θα πει η κ. Αθανασούλα. Αντίστοιχα, και η κ. Υφαντή ήταν πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια του ERC από το 2010. “Το 2016 γνώρισα τον κ. Στεφανάκη και τον κ. Σαμαρά, οι οποίοι μου πρότειναν να συμμετέχω στις δράσεις ενός διεθνούς συνεδρίου. Εκείνο το συνέδριο ήταν καταλυτικό για μένα! Πιστεύω πως δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην τον συνεπήρε το όραμα και οι άνθρωποι του οργανισμού”, αναφέρει.

Υπάρχουν δύο πιστοποιημένα σεμινάρια ανανηπτών και εκπαιδευτών από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης (ERC):
  • Στο Basic Life Support (BLS) μπορούν να συμμετάσχουν άτομα ηλικίας άνω των 12 ετών. Οι ενδιαφερόμενοι παρακολουθούν ένα 6ωρο σεμινάριο, που δομείται σε κύκλους διαλέξεων και πρακτικών εξασκήσεων. Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτές συνεδριάζουν για να αξιολογήσουν τους εκπαιδευόμενους. Η πιστοποίηση δίνεται από το ERC και έχει ισχύ για τρία χρόνια.
  • Το Basic Life Support Insructor (BLSI) απευθύνεται σε άτομα ηλικίας άνω των 16 ετών, που επιθυμούν να γίνουν πιστοποιημένοι εκπαιδευτές του ERC. Πρόκειται για ένα 8ωρο σεμινάριο, που επίσης περιλαμβάνει θεωρητικές και πρακτικές εκπαιδεύσεις. Όταν ο ενδιαφερόμενος ολοκληρώσει το σεμινάριο παίρνει τον τίτλο του BLS Instructor.

 

Η κ. Υφαντή εξηγεί πως “επιλέγουμε τη συνεχή αξιολόγηση, γιατί γίνεται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον συνεχούς ανατροφοδότησης. Ο εκπαιδευόμενος πετυχαίνει τον στόχο του χωρίς άγχος, γιατί είμαστε δίπλα του. Στόχος των πιστοποιημένων σεμιναρίων του KSL δεν είναι να δώσει μια πιστοποίηση. Θέλουμε οι συμμετέχοντες να φύγουν με ενθουσιασμό, ευαισθητοποίηση και ενέργεια. Να μεταφέρουν το μήνυμα, να οργανώσουν τα δίκτυα εκπαιδευμένων πολιτών και ΑΕΑ, για να είναι σε θέση οι τοπικές κοινωνίες να αντιμετωπίσουν το επείγον”.

Το κόστος των πιστοποιήσεων ανέρχεται περίπου στα 20€ για τη Θεσσαλονίκη και στα 25€ για τις υπόλοιπες περιοχές. Όπως εξηγεί η κ. Αθανασούλα, “με αυτό το ποσό καλύπτουμε τα λειτουργικά έξοδα για τη διεξαγωγή των πιστοποιήσεων και τα δικαιώματα του ERC”.

Η πανδημία, δυστυχώς, εμπόδισε τη διεξαγωγή των πιστοποιημένων σεμιναρίων. Ωστόσο, σύμφωνα με την κ. Αθανασούλα, “πιστεύω πως σχετικά άμεσα θα στέλνονται διαδικτυακά τα θεωρητικά κομμάτια των πιστοποιήσεων, οπότε οι εκπαιδευόμενοι θα προετοιμάζονται στο σπίτι τους. Όταν επιτραπεί να μαζευτούμε σε κάποιο χώρο, 3-4 εκπαιδευόμενοι με έναν εκπαιδευτή και όλα τα μέσα προστασίας, θα μπορεί να γίνει και η πρακτική εξάσκηση”.

Γιατί, όμως, να πιστοποιηθεί κάποιος ως ανανήπτης; Η κ. Αθανασούλα υποστηρίζει πως “στην Ελλάδα υπάρχει νόμος που σε προστατεύει αν βοηθήσεις, ακόμα κι αν δεν έχεις πιστοποίηση. Ωστόσο, προσωπικά θεωρώ ότι με την πιστοποίηση είσαι απόλυτα καλυμμένος. Από την άλλη, ως πιστοποιημένος εκπαιδευτής δεν υπάρχει περίπτωση να ξεχάσεις όσα έχεις μάθει, γιατί τα διδάσκεις συνεχώς σε άλλους. Παράλληλα, δεν χρειάζεται να ανανεώσεις το πτυχίο σου στα τρία έτη, συμμετέχοντας σε μία τουλάχιστον εκπαίδευση τον χρόνο”.

Η κ. Υφαντή δίνει μια ψυχολογική διάσταση στο θέμα. Όπως αναφέρει, “εργάζομαι σε ένα Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων. Συζητώντας με τη διευθύντριά μου για τις δράσεις του KSL, μου τόνισε πως αυτό που κάνουμε στον οργανισμό βρίσκεται στον αντίποδα του bullying που γίνεται στα σχολεία. Τα παιδιά στρέφουν την προσοχή τους στο καλό, στο να σώσουν μια ζωή. Όταν, μάλιστα, ακούμε από τα μικρότερα παιδιά που εκπαιδεύουμε ως ανανήπτες να μας δίνουν ‘ραντεβού στα 16’, για να γίνουν και εκπαιδευτές, είναι ιδιαίτερα συγκινητικό για εμάς”. Όπως τονίζει η κ. Αθανασούλα, “είναι τεράστια η χαρά του να προσφέρεις. Είμαι σίγουρη ότι η Ελλάδα θα αλλάξει από τους ανθρώπους που εκπαιδεύονται τώρα!”.

 

Social Media

adramerinou social

Η κ. Εύη Αδραμερινού είναι η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων και Social Media του οργανισμού. Το Kids Save Lives μπήκε στη ζωή της στις αρχές του 2019, λόγω μίας προσωπικής απώλειας, που την οδήγησε να πιστοποιηθεί ως ανανήπτρια. “Ένιωσα μια έλξη για τον εθελοντισμό και γι’ αυτόν τον λόγο αποφάσισα να γίνω και εκπαιδεύτρια. Νομίζω ότι ήταν η καλύτερη επιλογή μου! Είμαστε τόσο δεμένοι ως συνεργάτες, σαν να απέκτησα μια δεύτερη οικογένεια!”, αναφέρει.

Ο αριθμός των ανθρώπων που ακολουθούν τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης του οργανισμού αυξάνεται καθημερινά με εντυπωσιακούς ρυθμούς. “Τα δύο τελευταία χρόνια τα social media του οργανισμού έχουν ανοδική πορεία και είμαι πολύ περήφανη γι’ αυτό. Περίπου 25 εθελοντές εκπαιδευτές και εξωτερικοί συνεργάτες αφιερώνουν καθημερινά τον ελεύθερο χρόνο τους για την προώθηση και τη λειτουργία των επίσημων σελίδων μας”, εξηγεί η κ. Αδραμερινού.

Όπως αναφέρει η εθελόντρια, “θα έλεγε κανείς πως με την έλευση της πανδημίας θα τα βρίσκαμε δύσκολα, έγινε όμως το ακριβώς αντίθετο. Μέχρι στιγμής, μεταφράσαμε όλες τις κατευθυντήριες οδηγίες του ERC, προσαρμοσμένες σε COVID-19. Δημιουργήσαμε νέα poster Πρώτων Βοηθειών, που ήδη μπήκαν σε χιλιάδες σχολεία της χώρας. Οργανώσαμε τα διαδικτυακά μας σεμινάρια. Ξεκινήσαμε μία νέα συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, με σκοπό την πιλοτική έναρξη του θεσμοθετημένου πλέον μαθήματος Πρώτων Βοηθειών “Kids Save Lives – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές’’. Και πήραμε την έγκριση και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή επιτροπή για το πιλοτικό πρόγραμμα L.I.F.E.F.O.R.C.E.”.

Κύριος στόχος μας είναι να μπουν οι Πρώτες Βοήθειες σε όλα τα ελληνικά σπίτια μέσω των social media. Επιδίωξη του Οργανισμού είναι η θεσμοθέτηση μαθήματος Πρώτων Βοηθειών στα ελληνικά σχολεία. Κι αυτό θα το καταφέρουμε και μέσα από τα social media”, καταλήγει η κ. Αδραμερινού.

 

Graphic Design

 

palatos graphic

 

Ο κ. Θάνος Παλάτος είναι ο άνθρωπος πίσω από την οπτική ταυτότητα του οργανισμού Kids Save Lives. Όπως θα μου πει, “γνώρισα τον κ. Στεφανάκη το 2012. Το 2014 ξεκινήσαμε μια συνεργασία εξ αποστάσεως (εγώ Λονδίνο κι ο Αναστάσης Θεσσαλονίκη), με σκοπό τη δημιουργία ενός λογοτύπου για τον νέο τότε ανθρωπιστικό οργανισμό. Έκτοτε έχω αναλάβει ό,τι αφορά στο γραφιστικό κομμάτι του KSL. Ο ενθουσιασμός και το όραμα του Αναστάση και της ομάδας του έκαναν τον εθελοντισμό μονόδρομο για εμένα. Είχα την ευκαιρία να προσφέρω στη χώρα μου με τον δικό μου τρόπο. Με τη γραφιστική θα έπαιρνε μορφή η ιδέα αυτών των ανθρώπων”.

Όταν ρωτάω τον κ. Παλάτο ποια ήταν η πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του λογοτύπου του οργανισμού, δηλώνει ξεκάθαρα “τα παιδιά και ο ίδιος ο σκοπός του KSL, που συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους”. Όπως αναφέρει, “σκοπός μου ήταν να σχεδιάσω κάτι που θα μεταδίδει το μήνυμα για το τι ακριβώς κάνουμε με έναν πιο ανάλαφρο/αισιόδοξο τρόπο! Στο λογότυπο αποτυπώνεται η μορφή δύο παιδιών, που δίνουν μορφή σε μια καρδιά μέσα από σαπουνόφουσκες. Τα παιδιά δρουν καλύτερα σαν ομάδα και δίνουν πνοή ζωής στο θύμα προς ανάκτηση των αισθήσεών του. Μέσα στα γράμματα του λογοτύπου σχηματίζονται οι παλμοί της καρδιάς, δίνοντας έτσι έμφαση στη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ των παιδιών και της ίδιας της ζωής!”.

Ο graphic designer επισημαίνει πως “τον Μάρτιο του 2020, με την εμφάνιση της πανδημίας, παρατηρήθηκε μια έντονη ανησυχία γύρω από την παροχή πρώτων βοηθειών. Προχωρήσαμε τότε άμεσα στην ανανέωση του οδηγού πρώτων βοηθειών. Οι φωτογραφίες αναπαράστασης τραβήχτηκαν στην Ελλάδα, μεταφράστηκαν τα κείμενα του ERC και ανέλαβα το δημιουργικό κομμάτι. Η σχεδίαση ακολούθησε τη φιλοσοφία του μινιμαλισμού, με καθαρές εικόνες και φόντο, λιτές γραμμές και πιο έντονο χρώμα στις λέξεις – κλειδιά. Στόχος μας είναι να κάνουμε την εκπαίδευση πιο εύκολη, μέσα από απλά βήματα με εικόνες και ξεκάθαρες – σύντομες οδηγίες”.

Ο κ. Παλάτος αναφέρει επίσης πως αυτό το διάστημα σχεδιάζεται η νέα σελίδα του οργανισμού. “Πληροί κριτήρια ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με έμφαση στην τεχνολογία, την εκπαίδευση και φυσικά τη διάσωση. Η φιλοσοφία της σχεδίασης παραμένει μίνιμαλ, για εύκολη, ευχάριστη και λειτουργική πλοήγηση του χρήστη, που θα μπορεί να ανατρέξει σε οποιαδήποτε πληροφορία εύκολα και γρήγορα”, όπως εξηγεί.

“Το δημιουργικό κομμάτι αποτελεί την ‘ταυτότητα’ του οργανισμού. Απαιτείται, λοιπόν, πολλή σκέψη, γνώση και συνεχής ενημέρωση. Είναι το μέσο με το οποίο επικοινωνούμε με το ευρύ κοινό κι αυτό που θα δημιουργήσει τις πρώτες εντυπώσεις. Η οπτική αποτύπωση αποτελεί πάντοτε πρόκληση, καθώς το design καθορίζει εν μέρη το προφίλ του οργανισμού. Φυσικά, οι παραπάνω προκλήσεις φαντάζουν μικρές μπροστά στη μεγάλη μας αγάπη γι’ αυτό που κάνουμε. Και μπροστά στην ευαισθητοποίηση και την ανταπόκριση του κόσμου στο έργο του οργανισμού”, καταλήγει ο graphic designer.

 

Ενημερωθείτε για το σπουδαίο έργο του Kids Save Lives μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του ανθρωπιστικού οργανισμού και μέσω των λογαριασμών του σε YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin και TikTok.

 

[email protected]

“I must be a mermaid, Rango. I have no fear of depths and a great fear of shallow living.” Anais Nin