Φέτος ο Αύγουστος ξεκινάει με τον καλύτερο τρόπο! Η Παγκόσμια Ημέρα Μπύρας, που γιορτάζεται κάθε χρόνο την πρώτη Παρασκευή του μήνα, φέτος πέφτει ακριβώς την 1η Αυγούστου.
Είναι μια ευκαιρία να γιορτάσουμε τη μπύρα και τους παραγωγούς της και φυσικά να απολαύσουμε μια μπύρα με φίλους, αφού αυτό είναι το αγαπημένο ποτό του καλοκαιριού.
Η Παγκόσμια Ημέρα Μπύρας ξεκίνησε το 2007 στην Σάντα Κρουζ της Καλιφόρνια από μια ομάδα φίλων. Αρχικά, οι εορτασμοί περιορίζονταν στην τοπική κοινότητα, αλλά γρήγορα απέκτησε παγκόσμια απήχηση.
Μέχρι το 2013, η Παγκόσμια Ημέρα Μπύρας γιορταζόταν σε 207 πόλεις, 50 χώρες και 6 ηπείρους.
Η ιστορία της μπύρας χάνεται στα βάθη των αιώνων, με αρχαιολογικά ευρήματα να δείχνουν ότι η ζυθοποίηση ήταν γνωστή από την Μεσοποταμία και την αρχαία Αίγυπτο, χιλιάδες χρόνια πριν.
Θεωρείται ότι η μπύρα, μαζί με το ψωμί, ήταν βασικό στοιχείο της διατροφής των αρχαίων πολιτισμών και έπαιξε ρόλο ακόμη και στην ανάπτυξη του πολιτισμού, καθώς η ανάγκη για καλλιέργεια δημητριακών για την παραγωγή της οδήγησε σε μόνιμες εγκαταστάσεις.
Οι νέες τάσεις στην ζυθοποιία
Η βιομηχανία της μπύρας βρίσκεται σε μια συνεχή αναζήτηση καινοτομίας. Ανταποκρίνεται στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών, τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις αυξανόμενες ανησυχίες για το περιβάλλον. Οι σημερινές τάσεις αντικατοπτρίζουν μια στροφή προς την υγεία, την ποικιλία και τη βιωσιμότητα.
Η εκτίναξη των μη αλκοολούχων και χαμηλής αλκοόλης μπυρών (NoLo Beers) είναι ίσως η μεγαλύτερη και πιο δυναμική τάση αυτή τη στιγμή. Οι μπύρες χωρίς αλκοόλ (Non-Alcoholic, NA) ή με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ (Low-Alcohol, LA) γνωρίζουν ανάπτυξη παγκοσμίως, και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση.
Οι πωλήσεις της μπύρας χωρίς αλκοόλ καταγράφουν ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 20% ως προς τον όγκο πωλήσεων. Στην Ελλάδα αποτελούν ήδη ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς, με ανοδικές τάσεις.
Οι ζυθοποιίες έχουν επενδύσει σημαντικά στην τεχνολογία και τις τεχνικές παραγωγής. Στόχος είναι να δημιουργήσουν μη αλκοολούχες μπύρες που διατηρούν την γεύση και το άρωμα της κανονικής μπύρας. Μάλιστα, μοιάζει δύσκολο να τις ξεχωρίσει κανείς από τις αλκοολούχες.
Η στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, η ευαισθητοποίηση για την κατανάλωση αλκοόλ και η επιθυμία για χαμηλότερες θερμίδες, οδηγούν σε αυτή την τάση.
Το σημαντικό είναι ότι οι μπύρες NoLo επιτρέπουν την απόλαυση της γεύσης της μπύρας σε καταστάσεις όπου το αλκοόλ δεν είναι επιθυμητό (π.χ., οδήγηση, εργασία, άθληση, ή απλά μια καθημερινή δροσιστική επιλογή).
Πολλές μικροζυθοποιίες πλέον δημιουργούν και craft εκδοχές μη αλκοολούχων μπυρών, προσφέροντας μεγάλη ποικιλία σε στυλ (IPA, Stout, Lager κ.λπ.) και ενισχύοντας την ποιότητα.
Premiumποίηση της αγοράς
Η τάση για “premium” προϊόντα επηρεάζει και την αγορά της μπύρας. Οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για μπύρες υψηλότερης ποιότητας, με ξεχωριστά χαρακτηριστικά και ιστορία.
Έτσι στις top επιλογές είναι εξειδικευμένα στυλ, όπως διάφορες ποικιλίες Lager, Ale, Stout, Porter, Wheat beers, Sours κ.λπ.
Επίσης, έχει αυξηθεί η εισαγωγή και παραγωγή στην Ελλάδα διεθνώς αναγνωρισμένων premium μπυρών. Την ίδια ώρα, οι καταναλωτές αναζητούν μπύρες που παράγονται σε μικρές ποσότητες για συγκεκριμένες περιστάσεις, προσδίδοντας μια αίσθηση αποκλειστικότητας.
Οι ζυθοποιίες αξιοποιούν την τεχνολογία για να βελτιώσουν την παραγωγή, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα. Παράλληλα, δεν σταματούν τους πειραματισμούς με διαφορετικά στελέχη μαγιάς και μεθόδους ζύμωσης για την επίτευξη νέων γευστικών προφίλ.
Βιωσιμότητα και περιβαλλοντική συνείδηση
Η βιωσιμότητα έχει γίνει ένας κεντρικός πυλώνας για τις βιομηχανίες αλλά και τις ζυθοποιίες. Οι εταιρείες επενδύουν σε πρωτοβουλίες που μειώνουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η μείωση εκπομπών CO2. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενεργειακές παρεμβάσεις και χρήση πιο “πράσινων” μεταφορών.
Στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί και η προσπάθεια για ορθότερη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Γίνεται προσπάθεια για μείωση της κατανάλωσης νερού στην παραγωγή και διασφάλιση ότι το νερό που επιστρέφει στο οικοσύστημα είναι καθαρό.
Η χρήση επιστρεφόμενων φιαλών παραμένει σημαντική. Σημαντικός στόχος είναι και η αξιοποίηση ανανεώσιμων πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας, καθώς και υψηλά ποσοστά ανάκτησης αποβλήτων.
All images: shutterstock.com





