Θεσσαλονίκη: Ένα γαστρονομικό μωσαϊκό με γεύση, ταυτότητα και εξωστρέφεια

by Mina Afentouli
Ο γευστικός πλούτος της Θεσσαλονίκης αποκαλύπτεται σαν ένας πολύχρωμος «μπαξές» γεμάτος αυθεντικότητα και δυναμική.

 

Γαλακτοκομικά, τυροκομικά, κρέας, βότανα, φρούτα, λαχανικά, ελιές και λάδι, μέλι, προϊόντα ΠΟΠ, ψάρια και μυδοκαλλιέργειες, όσπρια, ρύζι, τουρσιά, αλάτι, ζυμαρικά και αρτοσκευάσματα πλαισιώνονται από εκλεκτά κρασιά, αποστάγματα και ρετσίνες – όλα συγκροτούν το αυθεντικό γαστρονομικό οικοσύστημα της Θεσσαλονίκης.

 

 

Εποχιακά κηπευτικά λαχανικά παραδοσιακής γεωργίας από το Κολχικό Λαγκαδά

 

Σε αυτό το καλάθι ξεχωρίζουν εμβληματικά προϊόντα με ισχυρό τοπικό αποτύπωμα: η ντομάτα και η μελιτζάνα του Λαγκαδά, το γιαούρτι της Δορκάδας, το κασέρι του Σοχού. Αυτά δεν αποτελούν μόνο γευστικούς πρεσβευτές, αλλά αναδεικνύουν και την πολιτισμική ταυτότητα της περιοχής. Το διακρατικό σχέδιο συνεργασίας «Local Tour», που υλοποιείται από την Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης (ΑΝΕΘ) στο πλαίσιο του προγράμματος LEADER CLLD, ενσωματώνει τα παραπάνω σε ένα σύγχρονο αφήγημα ανάπτυξης, βασισμένο στη διασύνδεση της γαστρονομίας με τον τουρισμό και την τοπική οικονομία.

 

Θεσσαλονίκη

Οινοποιείο Τρυφωνίδη στο Σοχό Θεσσαλονίκης

 

 

Ταυτόχρονα, οι σύγχρονες διατροφικές τάσεις στρέφονται στην αυθεντικότητα, την υγεία και την αειφορία, δίνοντας έμφαση σε προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον και μειωμένης ζωικής προέλευσης. Η περιοχή της Θεσσαλονίκης δείχνει έτοιμη να ανταποκριθεί και σε αυτή την πρόκληση.

 

 

 

 

 

 

 

 

Σοχός: Από το χωράφι στο τραπέζι

Πρώτος σταθμός ήταν το Οινοποιείο Τρυφωνίδη, που ιδρύθηκε το 2022 στους πρόποδες του Βερτίσκου. Μια μικρή οικογενειακή μονάδα με 40 στρέμματα αμπελώνες και έξι ετικέτες κρασιών που εστιάζει στην ποιότητα και την αργή, σταθερή ανάπτυξη. Ο Δημήτρης Τρυφωνίδης, ιδιοκτήτης, σημειώνει: «Προτιμάμε λιγότερο κρασί, αλλά ανώτερης ποιότητας με στόχο να μεγαλώσουμε σιγά σιγά».

Λίγα μέτρα πιο πέρα, η επιχείρηση εστίασης «Αρχοντικό» της οικογένειας Νόικο παρουσιάζει πώς ένα εστιατόριο μπορεί να βασιστεί στις πρώτες ύλες της περιοχής και την τοπική γαστρονομία. Ένας πανέμορφος χώρος που χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα LEADER. Το μενού βασίζεται σε προϊόντα από τον Σοχό – κρέατα, τυριά και λαχανικά – αναδεικνύοντας την έννοια του farm-to-table.

 

 

 

Σίνδος: Νιφάδες αλατιού ταξιδεύουν στην Ευρώπη
Θεσσαλονίκη

Κωνσταντίνος Σταμάτης, Τερέζα Κυπραίου – Captain Stamatis Group στη Σίνδο Θεσσαλονίκης

 

 

Στη Σίνδο, η Captain Stamatis Group γράφει τη δική της ιστορία στον χώρο των τροφίμων. Η επιχείρηση ξεκίνησε το 2012 στον Δήμο Βόλβης, με την παραδοσιακή επεξεργασία βιολογικής ελιάς Χαλκιδικής. Λίγα χρόνια αργότερα, το 2014-2015, ξεκίνησαν τα πρώτα πειράματα με το θαλασσινό αλάτι και, από τότε, η εξέλιξη υπήρξε εντυπωσιακή.

Θεσσαλονίκη

Σήμερα, η εταιρεία παράγει ετησίως 200 τόνους νιφάδων θαλασσινού αλατιού, χρησιμοποιώντας 100% ελληνική πρώτη ύλη από τις ελληνικές αλυκές. Πρόκειται για αλάτι υψηλής καθαρότητας, που επεξεργάζεται μόνο με φυσικές διεργασίες, διατηρώντας όλα τα φυσικά μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Η διαδικασία περιλαμβάνει ήπια ξήρανση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται οι χαρακτηριστικές νιφάδες (flakes), που ξεχωρίζουν για τη γεύση και την υφή τους.

 

Η εταιρεία εξάγει πάνω από το 90% της παραγωγής της, κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά. Στην προϊοντική γκάμα περιλαμβάνονται και εξειδικευμένες εκδοχές, όπως μαύρο αλάτι με ενεργό άνθρακα, αλλά και καπνιστό αλάτι.

 

 

 

Δορκάδα: Η παράδοση του γάλακτος και των τυροκομικών

 

Στο εργαστήριο γαλακτομικών προϊόντων Δορκάδος Κώτελη

Στη Δορκάδα, η οικογενειακή γαλακτοκομική μονάδα “Κώτελης Νέστορας – Στρούγγα” κρατά ζωντανή την παράδοση της τοπικής γαλακτοπαραγωγής. Από το 1987, η οικογένεια Κώτελη με βαθιές ρίζες στην κτηνοτροφία, συνεχίζει να αξιοποιεί αποκλειστικά πρώτη ύλη από την περιοχή.

 

Η μονάδα παράγει περίπου 2 τόνους την ημέρα, ενώ η διάθεση των προϊόντων γίνεται κυρίως μέσω λαϊκών αγορών. Συνεργάζεται επίσης με λίγα επιλεγμένα καταστήματα.

Θεσσαλονίκη

Παράγει γιαούρτι με πέτσα, πρόβειο, κατσικίσιο και αγελαδινό, ρυζόγαλο, ακόμη και σε παραδοσιακό πήλινο δοχείο, φέτα κατσικίσια και αγελαδινή, ανθότυρο και μυζήθρα (φρέσκια άπαχη και παλαιωμένη), βούτυρα εξαιρετικής ποιότητας και τυρί, παραγόμενο με σεβασμό στην παράδοση.

 

Η παραγωγή γίνεται υπό την καθοδήγηση του Κώτελη Νέστορα, με τη βοήθεια του Νίκου Κώτελη και των ξαδέλφων τους – μια επιχείρηση που μένει αυστηρά οικογενειακή.

 

Άσσηρος και Κολχικό: Γαστρονομία και βιωσιμότητα

Πρόβειο γιαούρτι Δορκάδος με Πέτσα

 

 

Στο Αγρόκτημα Λαγκαδά, στο Κολχικό, οι οικογένειες Κεφαλά και Δαργινάκη συνεχίζουν μια μακρά κτηνοτροφική παράδοση, ενσωματώνοντας τις αρχές της αειφορίας, της καινοτομίας και της διατροφικής υπευθυνότητας.

 

Η μονάδα εξειδικεύεται στην εκτροφή αγελάδων και μόσχων κρεοπαραγωγής, σε συνθήκες που εγγυώνται την ευζωία των ζώων.

 

Θεσσαλονίκη

Μελισσοκομικά προϊόντα “Δορκάς”

 

 

 

 

Στο αγρόκτημα έχει ξεκινήσει ένα καινοτόμο εγχείρημα παγκόσμιας εμβέλειας, το πρόγραμμα “Beef on Dairy”, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία από επτά φυσικά πρόσωπα και τη Φάρμα Κεφαλά Δαργινάκη ΙΚΕ. Σε αυτή τη νέα μονάδα, που ήδη αποτελεί επένδυση ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ, πραγματοποιείται δοκιμή πέντε κρεοπαραγωγών φυλών σε συνδυασμό με αρσενικά μοσχάρια φυλής Holstein (ασπρόμαυρα), με στόχο τη βελτίωση των χαρακτηριστικών του τελικού προϊόντος.

Θεσσαλονίκη

 

Τοπικά Προϊόντα της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης στο Κτήμα Γκούντα

 

 

 

Στην Άσσηρο Θεσσαλονίκης, το Κτήμα Γκούντα έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς για εκδηλώσεις και αγροτουριστικές εμπειρίες, προσελκύοντας επισκέπτες από τη Βόρεια Ελλάδα.

 

Με συνεχείς επενδύσεις σε τουριστικές υποδομές και σεβασμό στο φυσικό τοπίο, το κτήμα ενώνει τη φιλοξενία με την τοπική παραγωγή, προωθώντας συνεργασίες με παραγωγούς της περιοχής και δημιουργώντας ένα οικοσύστημα που ενισχύει την τοπική οικονομία.

 

Αυτός είναι ένας χώρος όπου η παράδοση, η γαστρονομία και η εμπειρία του επισκέπτη συνυπάρχουν με αρμονία.

 

 

Καλοχώρι: Η ρετσίνα με τα πολλά πρόσωπα

Το Οινοποιείο Κεχρής στο Καλοχώρι παράγει τη διάσημη ρετσίνα «Κεχριμπάρι», προϊόν με Ονομασία κατά Παράδοση. Με αμπέλια σε Γουμένισσα, Νέα Μεσημβρία και Καβάλα και ετικέτες όπως «Δάκρυ του Πεύκου», «Ρόζα» και «Αφρός», η επιχείρηση παντρεύει την παράδοση με τη σύγχρονη οινοποιία, εξάγοντας ελληνική αυθεντικότητα σε διεθνές επίπεδο.

Θεσσαλονίκη

Στο κελάρι του οινοποιείου “Κεχρή” στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης

Το 1939, γεννιέται η ρετσίνα ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΙ στην παραδοσιακή οικογενειακή ταβέρνα «Κόκορας», κάπου στην παλιά Θεσσαλονίκη. Χάρη στην ποιότητα του προϊόντος, η καλή φήµη του εξαπλώνεται γρήγορα και η ζήτησή του αυξάνεται µε γοργούς ρυθµούς. Τα τέσσερα αδέλφια ιδρύουν το 1954 την πρότυπη ποτοποιία «ΑΦΟΙ Ε. ΚΕΧΡΗ» στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.

 

Στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της επιχείρησης, παράγουν και εµφιαλώνουν δηµοφιλή ποτά, όπως ούζο, λικέρ και µπράντι.

 

Το 1984, ο Στέλιος Κεχρής αναλαµβάνει τη διεύθυνση του οικογενειακού οινοποιείου, ενώ την ίδια χρονιά δηµιουργεί τα σπιτικά λικέρ Δωρική.

 

Ήταν το 1998 όταν βγήκε στην αγορά το Κεχριμπάρι στο δηµοφιλές πράσινο καραφάκι µε τον φελλό, που σχεδιάζεται µε βάση την προϋπάρχουσα φιάλη.

 

Το ορόσημο αυτό συνδέεται με την επίσημη είσοδο της Ελένης Κεχρή στην εταιρεία και την ίδρυση του εμπορικού τμήματός της. Έναν χρόνο αργότερα, ο Διεθνής Διαγωνισµός Οίνου Θεσσαλονίκης απονέµει για πρώτη φορά μετάλλιο σε ρετσίνα. Το ΚΕΧΡΙΜΠΑΡΙ γίνεται η πρώτη ρετσίνα που αναγνωρίζεται διεθνώς ως ένα σύγχρονο, ποιοτικό λευκό κρασί.

 

Μια περιφέρεια με ξεκάθαρο στίγμα

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει όλα τα συστατικά για να πρωταγωνιστήσει στον γαστρονομικό τουρισμό: από αυθεντικά προϊόντα με βαθιές ρίζες στον τόπο, μέχρι πρότυπες επιχειρήσεις και ανθρώπινο δυναμικό που επιλέγει να επενδύσει στον τόπο του και όχι να τον εγκαταλείψει. Το έργο Local Tour χτίζει πάνω σε αυτό το γερό θεμέλιο, αναδεικνύοντας την αξία της τοπικής παραγωγής και ενισχύοντας τη σύνδεση της γαστρονομίας με τον τουρισμό, την οικονομία και την κοινωνική συνοχή.

Σε μια εποχή που οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες με αυθεντικότητα, η περιφέρεια Θεσσαλονίκης έχει τη δυνατότητα να γίνει πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, αξιοποιώντας τον πλούτο της γης της, τη δημιουργικότητα των ανθρώπων της και την πολιτισμική της ποικιλομορφία. Το στοίχημα δεν είναι μόνο η προβολή, αλλά η καθιέρωση μιας ταυτότητας που συνδυάζει το τοπικό με το παγκόσμιο, το παραδοσιακό με το καινοτόμο, και τη γεύση με το μέλλον.

 

Διαβάστε σχετικά: Agrino: 70 χρόνια καινοτομίας στο ελληνικό ρύζι

You may also like