Κακά τα ψέματα, η μόδα είναι μια ισχυρή κοινωνική δύναμη που επηρεάζει την εμφάνιση, τη συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής μας. Από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή, η μόδα καθορίζει τις κοινωνικές τάξεις, την οικονομία και τις αξίες κάθε εποχής.
Σήμερα, στη σύγχρονη κοινωνία, η μόδα δεν περιορίζεται μόνο στο ντύσιμο, αλλά επεκτείνεται σε κάθε τομέα της καθημερινότητας: από τα αξεσουάρ και τα προϊόντα ομορφιάς, μέχρι τις ψηφιακές τάσεις και την τεχνολογία. Η συνεχής αλλαγή των τάσεων της μόδας δημιουργεί μια διαρκή πίεση στους ανθρώπους να παραμένουν ενημερωμένοι και να προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις τόσο του κοινωνικού περιβάλλοντός τους, όσο και των δικών τους πολλές φορές. Αλλά πώς ακριβώς μας επηρεάζει η μόδα και ποια είναι η πραγματική επίδρασή της στην προσωπική και κοινωνική ζωή μας; Είναι κάτι που μπορούμε να ελέγξουμε;
Η μόδα, όπως και πολλές άλλες κοινωνικές τάσεις, διαμορφώνεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τους διάσημους και τους influencers στα social media. Κάθε εποχή έχει τους δικούς της «πρωταγωνιστές» στον κόσμο της μόδας – από τον Yves Saint Laurent, μέχρι την Kim Kardashian, οι celebrities και οι influencers έχουν τεράστια επιρροή στον τρόπο που οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τη μόδα και τα στυλ που πρέπει να ακολουθήσουν.
τάσεις της μόδας

Τα social media, ειδικότερα το Instagram και το tiktok, είναι σήμερα τα κυριότερα μέσα διάδοσης των τάσεων και όχι μόνο. Δημιουργούν νέες μόδες και συνήθως, λόγω του καταιγιστικού ρυθμού των αναρτήσεων, οι άνθρωποι αισθάνονται την πίεση να συμβαδίζουν με αυτές τις τάσεις, ακόμη κι αν δεν τους ταιριάζουν πραγματικά. Η συνεχής υπενθύμιση της «τελευταίας μόδας» ή του «hot trend» μέσω των social media οδηγεί σε μια κοινωνική πίεση, που δυστυχώς μπορεί να καθορίσει την αυτοεκτίμηση των ατόμων και να διαμορφώσει τις αντιλήψεις τους για το τι είναι αποδεκτό ή «in». Κάνω λάθος;

Πώς επιδρά, όμως, αυτό στην αυτοεκτίμηση και την ψυχολογία μας;
Η μόδα δεν είναι απλώς θέμα εμφάνισης – έχει και ισχυρές ψυχολογικές επιπτώσεις.IΗ ανάγκη μας να ακολουθήσουμε τις τελευταίες τάσεις μπορεί να προκαλέσει ανασφάλεια και άγχος.ιΗ μόδα, πολλές φορές, γίνεται ένας παράγοντας για το πώς εκτιμάται ένα άτομο από τους άλλους. Ή τουλάχιστον αρκετοί το αισθάνονται έτσι! Στην πραγματικότητα, πολλοί άνθρωποι ακολουθούν τις τάσεις, όχι επειδή τους αρέσουν, αλλά επειδή αισθάνονται την πίεση να ανήκουν σε μια κοινωνική ομάδα ή να… νιώθουν «αποδεκτοί». Πολλές φορές, που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, μπορεί να νιώσουν κατώτεροι ή διαφορετικοί και να χάσουν τελικά την προσωπική τους ταυτότητα, προσπαθώντας να ακολουθήσουν κάποιο πρότυπο που δεν τους ταιριάζει.
τάσεις της μόδας
Μήπως κάποιες φορές γινόμαστε απλώς υπερκαταναλωτικοί;
Μα, φυσικά, κάθε σεζόν θέλουμε να αποκτήσουμε το «κάτι new»! Και ισχύει ότι κάθε βόλτα στα μαγαζιά μπορεί να προσφέρει ψυχολογική ανάταση, έστω κι αν η αγορά που θα κάνουμε είναι μικρή. Τι γίνεται, όμως, όταν θέλουμε διαρκώς να ανανεώνουμε τα πάντα; Αρκετές φορές ή ανάγκη του να «μην μείνουμε πίσω» ή να είμαστε «in fashion», μπορεί να ξεφύγει! Αν και οι τάσεις μπορεί να φαίνονται αθώες ή διασκεδαστικές, η διαρκής κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε οικονομικές δυσκολίες, προσωπικές κρίσεις ή και σε συναισθηματική εξάντληση. Δεν είναι τυχαίο που ολοένα και περισσότερα high brands επιλέγουν να προωθούν, μεταξύ των συλλογών τους και το Re-Use / Re-Make.
Η στροφή σε βιώσιμες επιλογές!
Τα τελευταία χρόνια, οι τάσεις της μόδας έχουν αρχίσει να επηρεάζονται από την ανάγκη για αειφορία και βιωσιμότητα. Καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες όλων για την κλιματική αλλαγή και την υπερκατανάλωση των πόρων, όλο και περισσότερες εταιρείες και σχεδιαστές στρέφονται προς τη βιώσιμη μόδα. Από τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών, μέχρι την προώθηση της αγοράς second-hand και της μίσθωσης ρούχων, οι επιλογές της βιώσιμης μόδας αποσκοπούν στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, δημιουργώντας παράλληλα μια νέα τάση: την αντίσταση στον υπερκαταναλωτισμό. Πολλοί καταναλωτές προτιμούν πλέον να επιλέγουν την ποιότητα έναντι της ποσότητας, ενώ η νέα γενιά επενδύει σε διαχρονικά, αειφόρα κομμάτια αντί για fast fashion επιλογές.
Η μόδα είναι αναμφίβολα ένα ισχυρό μέσο έκφρασης και κοινωνικής σύνδεσης, όμως είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πώς μας επηρεάζει σε ψυχολογικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Παρά τη γοητεία των τάσεων, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι καθένας μας είναι μοναδικός! Πρέπει να μάθουμε να επιλέγουμε τη μόδα που μας εκφράζει και να αποδεχτούμε αυτό που είμαστε, σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει και ανανεώνεται!






