Home / Cozyhome  / Architecture  / Το κτίριο στον σταθμό «Συντριβάνι» επανασχεδιάζεται σε μουσείο

Το κτίριο στον σταθμό «Συντριβάνι» επανασχεδιάζεται σε μουσείο

«Συντριβάνι»
Το κτίριο, που βρίσκεται στον σταθμό του Μετρό «Συντριβάνι», επανασχεδιάζεται, προκειμένου να αφηγηθεί την οικοδομική ιστορία 23 αιώνων της Θεσσαλονίκης.

 

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχωράει στον επανασχεδιασμό του κτιρίου,.που βρίσκεται στη διασταύρωση των τριοχιογραμμών στον σταθμό «Συντριβάνι», σε μουσείο. Το Μουσείο, το οποίο θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο των υποδομών του Μετρό,.έχει ως κύριο άξονα αφήγησης την πολεοδομική εξέλιξη της πόλης, κατά μήκος της κεντρικής αρτηρίας της. Χάρις στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και την αρχιτεκτονική μελέτη των Πάνου Τζώνου και Ματούλας Σκαλτσά,.ο επανασχεδιασμός του κτιρίου βασίζεται σε μία πρωτότυπη και πρωτοποριακή προσέγγιση.

 

Το κτίριο στο Crossover θα λειτουργήσει ως ένας σύγχρονος μουσειακός χώρος, που θα φιλοξενεί αποσπασμένες αρχαιότητες και μερικά από τα 300.000 κινητά ευρήματα,.που ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών του Μετρό. Η εγκριθείσα, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο,.προωθημένη αρχιτεκτονική προμελέτη περιλαμβάνει όλες τις αναγκαίες τροποποιήσεις και προσθήκες για το κτίριο και τον περιβάλλοντα χώρο του.

«Συντριβάνι»

 

Σύμφωνα με την κτιριολογική μελέτη, το Μουσείο στον σταθμό «Συντριβάνι» αναπτύσσεται σε τέσσερα επίπεδα, συνολικής επιφάνειας 6.370 τ.μ. Για την εξυπηρέτηση της μουσειακής χρήσης, αλλά και για τη σύνδεση του κτιρίου με την πόλη, δημιουργούνται υπέργειοι χώροι. To τμήμα της εισόδου λειτουργεί ως τοπόσημο, καθώς βρίσκεται σε κεντρικό σημείο, επί της Εγνατίας οδού, και σε άμεση γειτνίαση με το Πανεπιστήμιο και τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Στις τρεις υπόγειες στάθμες του κτίσματος φιλοξενούνται οι εκθεσιακοί χώροι, οι αποθήκες των αρχαιολογικών ευρημάτων,.οι λοιποί λειτουργικοί χώροι και τα μηχανοστάσια. Τα επίπεδα -1 και -2 λειτουργούν, κυρίως, ως εκθεσιακοί χώροι για τις αρχαιότητες που αποσπάστηκαν από τις ανασκαφές,.για περιοδικές εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και προβολές. Στο επίπεδο -3 εγκαθίστανται μουσειακές αποθήκες για τα κινητά ευρήματα των ανασκαφών, τμήμα των οποίων θα είναι προσβάσιμο στο κοινό. Στο ίδιο επίπεδο προβλέπεται και η εγκατάσταση όλων των απαραίτητων συνοδευτικών λειτουργιών.

 

 

Όπως δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, “Το κτίριο στον σταθμό «Συντριβάνι» αποτελεί το ένα από τα δύο μουσεία, που πρόκειται να φιλοξενήσουν τις αρχαιότητες, που προέρχονται από τις ανασκαφές του Μετρό. Το Μουσείο, στο Crossover, αναδεικνύει την πολεοδομική εξέλιξη στο παλίμψηστο της Θεσσαλονίκης, και συλλειτουργεί ως σύνολο με το Μουσείο, που προετοιμάζεται στο κτίριο του στρατωνισμού, στο Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά. Πρόκειται για πολύτιμο υλικό -τεκμήριο της ιστορίας της Θεσσαλονίκης- καθώς προσφέρει τη δυνατότητα προσέγγισής της, μέσα από τις υποδομές της αρχαίας πόλης, τα δημόσια δίκτυα, την τεχνολογία των κατασκευών και την οικοδομική της ιστορία. Η έκθεση έχει ως στόχο να διευκολύνει την ανάγνωση των ευρημάτων, ώστε μέσω αυτών, του εποπτικού υλικού και των διαδραστικών μέσων ο επισκέπτης να γνωρίσει τα νέα σημαντικά δεδομένα για την οικοδομική ιστορία 23 αιώνων της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, η πόλη αποκτά, μέσα από την πρωτότυπη αυτή έκθεση,.έναν μουσειακό χώρο εκπαίδευσης, επιστημονικής έρευνας και μελέτης, αλλά και έναν πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.”

 

 

Οι προς έκθεση αρχαιότητες επιλέγονται για να αφηγηθούν την ιστορία της πόλης και των ανασκαφών του μεγάλου έργου. Η κεντρική ιδέα της έκθεσης εστιάζει στην πολυκεντρική οργάνωση,.που στοιχειοθετεί την οικοδομική και τεχνολογική ιστορία της πόλης, και συγχρόνως αναβιώνει τη φυσιογνωμία της. Εξέχουσα θέση, μεταξύ των εκθεμάτων, κατέχει το τμήμα του decumanus maximus,.το οποίο προέρχεται από την ανασκαφή του σταθμού «Αγία Σοφία» και το οποίο δεν μπορεί να επανατοποθετηθεί μετά τις μεταβολές του 2018. Οι αρχαιότητες από τις ανασκαφές αποτελούν μία ενότητα,.μέσω της οποίας παρουσιάζονται διαφορετικές ταφικές κατασκευές, που εστιάζουν το ενδιαφέρον στο κατασκευαστικό μέρος και όχι στο χρηστικό περιεχόμενο.

[email protected]

“I always loved aesthetics. Not particularly fashion. But an idea of Beauty.” Miuccia Bianchi Prada