Ελένη Σίντου: Τα ΒορΟινά είναι πηγή γνώσης για τις νέες γενιές

by Mina Afentouli
Με αφορμή τα «ΒορΟινά» τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου στο Makedonia Palace, συζητάμε με την Ελένη Σίντου, τη πρόεδρο της Ένωσης Οινοποιών Βορείου Ελλάδος.

Χημικός – οινολόγος με 25 χρόνια εμπειρίας στο οινοποιείο Zoinos Winery στην Ήπειρο, η κ. Σίντου ανέλαβε από τον περασμένο Ιούλιο το τιμόνι της Ένωσης, διαδεχόμενη τον Στέλλιο Μπουτάρη. Η πρώτη γυναίκα πρόεδρος σε έναν φορέα με ιστορία τριών δεκαετιών, φέρνει το δικό της στίγμα: εργατική, ουσιαστική, με βαθιά αγάπη για τους οινοποιούς, το κρασί και τον οινοτουρισμό που η ΕΝΟΑΒΕ ανέδειξε από το 1993. 

 

 
Από τις μέχρι στιγμής ενδείξεις πώς ήταν ο τρύγος του 2025;

 

Μιλώντας πρώτα για την Ήπειρο, μπορώ να πω ότι ήταν μια πολύ καλή χρονιά. Είχαμε πολύ καλή ωρίμανση και βροχοπτώσεις που, ήταν όπως έπρεπε. Είχαμε μια πολύ καλή ωρίμανση στις ντόπιες ποικιλίες και αναμένουμε ότι θα έχουμε και μια καλή παραγωγή σε κρασί. Και ποιοτικά και ποσοτικά. Στο παρελθόν είχαμε πολλά θέματα με τον βοτρύτη, όμως την τελευταία δεκαετία, με την αλλαγή των καιρικών συνθηκών έχει βοηθεί στην περιοχή, ώστε η ωρίμανση να είναι σωστή. Οπότε, γενικές γραμμές θα έχουμε και μια πολύ καλή παραγωγή στην Ντεπίνα – Βλάχικο, που είναι οι κυρίαρχες ποικιλίες από την περιοχή.

Όσον αφορά τις υπόλοιπες περιοχές των μελών της Ένωσης, υπάρχει μία γενική αίσθηση είναι ότι ήταν μια καλή χρονιά και σε ποιότητα και σε ποσότητα. Να σημειώσουμε ότι η φετινή ήταν μία χρονιά χωρίς ασθένειες. Αυτό έχει να κάνει και με τις καιρικές συνθήκες, γιατί, πολλοί μύκητες και ασθένειες πολλαπλασιάζονται ή εμφανίζονται όταν υπάρχει πρόσφορο έδαφος.

 

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονη δραστηριότητα στον κλάδο, με δημιουργία καινούργιων οινοποιείων, επισκέψιμων χώρων και συνεργασιών. Πώς σας φαίνεται αυτό;

 

Αυτό πραγματικά είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον. Το σημαντικό είναι ότι ανεβαίνει αρκετά ο οινοτουρισμός, ειδικά στα νέα παιδιά. Το σταφύλι και αντίστοιχα και το κρασί είναι ένα πολιτισμικό προϊόν και είναι συνδεδεμένο άρρηκτα και με την αρχαιότητα και με τον πολιτισμό και με την κουλτούρα. Και αυτό πρέπει να περάσει στις νέες γενιές και αυτό εμείς οφείλουμε να το ενθαρρύνουμε.

Είναι λοιπόν σημαντικό να αποφύγουμε την εκρίζωσης (σσ αμπελιών), που ζητάει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την Ελλάδα. Πρέπει να ενισχύσουμε την καλλιέργεια της αμπέλου στη χώρα μας. Είμαστε από τις αρχαιότερες χώρες όσον αφορά την καλλιέργεια της αμπέλου και πρέπει αυτό να το ενισχύσουμε. Σαν κλάδος έχουμε την υποχρέωση να το κάνουμε και να διδάξουμε σχετικά τις νέες γενιές μέσω του οινοτουρισμού, μέσω εκδηλώσεων όπως είναι τα «ΒορΟινά», που είναι μια πηγή γνώσης.

Ειδικά στα «ΒορΟινά» της Θεσσαλονίκης, στις 6 Οκτώβριου, έχουμε τη συμμετοχή 35 οινοποιών από την Ένωση, με ποιοτικά κρασιά, τους οινοποιούς να είναι δίπλα στο κάθε τραπέζι και να ενημερώνουν τον καταναλωτή. Έχουμε τα θεματικά τραπέζια, όπου κάποιος μπορεί να ακούσει για τις σπάνιες ποικιλίες που καλλιεργούνται στη Βόρεια Ελλάδα αλλά και για τις άλλες που μπλεντάρονται, πώς εξελίσσονται οι καλλιέργειες μιας διεθνούς ποικιλίας στη Βόρεια Ελλάδα.

Είναι πολλά πράγματα τα οποία ουσιαστικά μπορεί κάποιος να μάθει μέσα από αυτή την εκδήλωση. Επίσης υπάρχει το παράλληλο πρόγραμμα με workshop από τα μυστικά των πωμάτων, με τη λίστα κρασιών για το marketing και μια έρευνα όσον αφορά τα αρώματα του οίνου και τις καταναλωτικές τάσεις.

Βλέπουμε συνεχώς όλο και νέους ανθρώπους να γνωρίζουν το κρασί και να το αγκαλιάζουν.

 

 

Υπάρχει κάποια στρατηγική προσέγγισης της νέας γενιάς, ώστε να έρθουν ακόμη πιο κοντά στο επώνυμο ελληνικό κρασί;

 

Η Ένωση (Οινοποιών της Βορείου Ελλάδος) έχει ξεκινήσει, τους Δρόμους του Κρασιού. Από την Ένωση ξεκίνησε όλη αυτή τη δράση και έχει στόχο την ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού σχετικά με τα Οινοποιεία της Βορείου Ελλάδος, τις ποικιλίες που υπάρχουν, τις οινικές ζώνες, τις διαδικασίες παραγωγής του κρασιού. Μπορεί κάποιος να πάει και να επισκεφτεί τα οινοποιεία, να μάθει τα πάντα από τον ίδιο τον παραγωγό τη διαδικασία, να δει τα αμπέλια, να δει το terroir της περιοχής, να μάθει την ιστορία και την κουλτούρα, να συνδυάσει τα κρασιά με τη γαστρονομία της περιοχής, που και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Όλο αυτό έχει ένα διδακτικό χαρακτήρα. Ειδικά για τη νεολαία.

Μην ξεχνάμε ότι αυτό υπάρχει στην Ελλάδα από την αρχαιότητα. Ας θυμηθούμε πώς γίνονταν τα συμπόσια, εκεί όπου οι άνθρωποι μαθαίνανε να πίνουν με όρια. Μιλάμε για εκείνα τα χρόνια, 3000 χρόνια π.Χ. και οι άνθρωποι μάθαιναν να πίνουν με μέτρο και μάλιστα κεκραμένο οίνο. Πολλές φορές δίνανε τη δυνατότητα να ξεφεύγουν ακόμα και οι δούλοι σε κάποιες γιορτές.

 

Πώς πιστεύετε ότι μπορείτε να διαδώσετε αυτό το μήνυμα;

 

Το  βασικό δίκτυο είναι ο οινοτουρισμός, να δει κάποιος βιωματικά την καλλιέργεια, να δει από το αμπέλι μέχρι το κρασί και την κατανάλωση και την απόλαυση. Αυτό είναι ένα σημαντικό κομμάτι. Η απόλαυση θέλει την κοινωνικοποίηση. Για να πιει κάποιος και να απολαύσει θα πρέπει να έχει κάποια παρέα.

Στόχος είναι η απόλαυση, η κοινωνικοποίηση, η γνώση γύρω από την καλλιέργεια, ο σεβασμός στον αμπελουργό, τον οινοποιό, τον μαρκετίστα. Αυτόν που ασχολείται και δίνει τον χρόνο το στο να μπορεί να επικοινωνήσει αυτά τα εξαιρετικά προϊόντα στον αταναλωτή με τον σωστό τρόπο.

 

Μετά από έναν χρόνο στο τιμόνι της Ένωσης πώς τα βλέπετε τα πράγματα. Πώς σας φάνηκε αυτή η διαδρομή μέχρι στιγμής;

 

Ουσιαστικά, δεν είναι κάτι μακριά από αυτό το οποίο ήταν η καθημερινότητά μου. Βέβαια, υπάρχουν υποχρεώσεις και απαιτείται περισσότερος χρόνος που πρέπει να ασχοληθεί κανείς, αλλά θεωρώ ότι όταν έχεις να δώσεις κάποια πράγματα μέσα από αυτούς τους φορείς είναι πιο εύκολο να τα δώσεις.

Θεωρώ ότι έχουμε μεγάλη υποχρέωση απέναντι στο ελληνικό κρασί σαν κλάδος και μέσα σε αυτό είναι και η ΕΝΟΑΒΕ ως φορέας να μεταφέρουμε στον καταναλωτή τη γνώση, τον σεβασμό και την ιστορία. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να καταγράψουμε την ιστορία, να τη δείξουμε στον νέο κόσμο, να φέρουμε τους νέους κοντά στο κρασί, κοντά στην αμπελοκαλλιέργεια, κοντά στη φύση.

Για εσάς η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζετε σε αυτήν την θέση;

Η ενίσχυση της Ένωσης και με άλλα οινοποιεία που υπάρχουν στη Βόρεια Ελλάδα και δεν είναι μέλη μας. Στόχος είναι να έχουμε ως μέλη μας οινοποιεία από όλες τις περιοχές. Για να έχουμε κοινό όφελος, δηλαδή και τα οινοποιεία πρέπει να παίρνουν τα αντίστοιχα αλλά και η Ένωση να είναι βιώσιμη. Επίσης, στόχος της είναι η εκπαίδευση του κοινού, που θα έρχεται έτσι πιο κοντά στο κρασί.

 

 

Πόσα είναι τα μέλη της ΕΝΟΑΒΕ και πόσα οινοποιεία λειτουργούν στη Βόρεια Ελλάδα;

 

Στην Ένωση έχουμε εγγεγραμμένα 38 οινοποιεία, αλλά συνολικά δεν γνωρίζω πόσα λειτουργούν. Τα μεγαλύτερα οινοποιεία στην Βόρεια Ελλάδα είναι στην Ένωση. Η περιοχή μας πρέπει πρώτα να δείξει τον πλούτο της μέσα από τα προϊόντα της και μπορεί να δώσει πολλά. Η ΕΝΟΑΒΕ έχει μεγαλύτερη οργάνωση και μεγαλύτερη δύναμη για να χαράξει πορεία. Και το έχει αποδείξει. Διότι από το 1993 που ξεκίνησε αρχικά τότε με 10 – 13 οινοποιούς που ξεκίνησαν αυτή την ιδέα για την ανάδειξη του ελληνικού βορειοελλαδίτικου αμπελώνα, σήμερα φτάσαμε τους 38.

Η Ένωση πρέπει να είναι βιώσιμη πρώτα από όλα και να μπορεί να βοηθάει το έργο των οινοπαραγωγών και να συνεχίσει να έχει εκπαιδευτικό ρόλο και να ενημερώνει τον καταναλωτή τα πάντα γύρω τα προϊόντα, τα οινοποιεία, τους οινοπαραγωγούς, την ιστορία, τον πολιτισμό. Εμείς λοιπόν οφείλουμε να βοηθήσουμε τον καταναλωτή προς αυτή την κατεύθυνση για να μπορεί η αμπελοκαλλιέργεια να μείνει στην Ελλάδα.

 

Έχει ανοίξει συζήτηση για εκριζώσεις αμπελιών και είναι πλέον κάτι πιεστικό;  

Στη Γαλλία έχει ήδη ξεκινήσει αυτό. Με προτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Βέβαια και ο ΣΕΟ είναι αντίθετος σε αυτή την κατεύθυνση και φυσικά η ΕΝΟΑΒΕ. Δεν θέλουμε εκριζώσεις. Θέλουμε αντίθετα να φέρουμε κόσμο στην αμπελοκαλλιέργεια. Είναι ένας μεγάλος κλάδος. Απασχολεί ανθρώπους γης, οινοποιούς, οινολόγους, ανθρώπους του μάρκετινγκ.

 

Ποια είναι η δική σας πινελιά στην πορεία της Ένωσης;

Η διάχυση της γνώσης. Όλη η γνώση που υπάρχει γύρω από το κρασί στα πανεπιστήμια να βγει προς τα έξω. Να τη μάθει ο επαγγελματίας αλλά και ο καταναλωτής. Όσο μεγαλύτερη ενίσχυση στις γηγενείς ποικιλίες, στα τοπωνύμια, την διαφορετικότητα, θα ενισχύσουμε την αμπελοκαλλιέργεια σε όλη τη χώρα. Στην Ελλάδα υπάρχουν διάφορα terroir. Και κάθε ένα από αυτά τα terroir έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. Οπότε και τα προϊόντα είναι διαφορετικά. Έχουμε λοιπόν μεγάλο πλούτο.

 

Αυτό βοηθάει την κατανάλωση των ελληνικών κρασιών στην εστίαση; Μπορεί να γίνει κάτι ώστε να γίνουν τα ελληνικά επώνυμα κρασιά ακόμη πιο προσιτά στον μέσο καταναλωτή;

 

Σίγουρα γίνεται και καλύτερα. Όμως ο στόχος είναι αυτός. Δηλαδή το κρασί να είναι σε λογικές τιμές ώστε να μπορεί να είναι προσιτό. Να μην είναι αποτρεπτικές οι τιμές ενός ποιοτικού κρασιού για τον καταναλωτή.

Και εννοείται να μπορεί να γνωρίζει τις ποικιλίες. Να μπορεί να τις δοκιμάζει στα διάφορα  wine tasting και στις εκδηλώσεις που γίνονται γύρω από αυτό για να μπορεί και να επιλέξει. Πρέπει λοιπόν και ο καταναλωτής να μάθει πρώτα να έρχεται στις διάφορες εκδηλώσεις, στις εκθέσεις κτλ. και στα tastings και να τα δοκιμάζει και να τα αγοράζει, να τα καταναλώνει. Οπότε τα «ΒορΟινά»  είναι μια πολύ καλή ευκαιρία.

 

All images: @winemakersofnorthgreece / FB

 

Διαβάστε ακόμη: Wine Gini: Η Ελληνίδα νικήτρια των Vino Influencers World Awards

You may also like