Δύο διαφορετικές ήπειροι, δύο διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια, γεννημένες με διαφορά ενός μόλις έτους: αυτές είναι η Vivienne Westwood και η Rei Kawakubo. Για πρώτη φορά, το μουσείο NGV International στη Μελβούρνη τις φέρνει σε έναν κοινό εκθεσιακό χώρο, σε μια έκθεση που τις βάζει ουσιαστικά σε διάλογο. Η Βρετανίδα σχεδιάστρια και η Ιαπωνέζα δημιουργός της Comme des Garçons υπήρξαν ριζοσπαστικές rule breakers που αμφισβήτησαν την κανονικότητα, το γούστο και την ίδια τη λειτουργία του ρούχου. Σήμερα, οι συλλογές τους αναγνωρίζονται παγκοσμίως ως σημεία καμπής στην ιστορία της μόδας, ιδιαίτερα για τον τρόπο με τον οποίο επαναδιατύπωσαν τα έμφυλα και αισθητικά πρότυπα.
«Westwood | Kawakubo»: μια παράλληλη αφήγηση
Με τίτλο «Westwood | Kawakubo», η έκθεση παρουσιάζει περισσότερα από 150 looks που φωτίζουν τόσο τις συγκλίσεις όσο και τις διαφορές ανάμεσα στις δύο σχεδιάστριες. Η αφήγηση είναι θεματική και ξεδιπλώνει τις σημαντικότερες συλλογές τους από τη δεκαετία του 1970 μέχρι σήμερα, προσκαλώντας τον επισκέπτη να δει όχι μόνο τα ρούχα, αλλά και τη σκέψη πίσω από αυτά. Αντί να περιορίζεται σε μια κλασική χρονολογική προσέγγιση, η έκθεση λειτουργεί σαν ένα πλέγμα ιδεών και αισθητικών επιλογών, δείχνοντας πώς η Westwood και η Kawakubo ξαναέγραψαν τους κανόνες της μόδας, πώς αμφισβήτησαν το «καλό γούστο» και πώς μετέτρεψαν το ρούχο σε μέσο σχολιασμού πάνω στην κοινωνία και την ταυτότητα.
Πέρα από τα ίδια τα ενδύματα, η έκθεση περιλαμβάνει αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και αποσπάσματα από επιδείξεις, προσφέροντας μια πιο βαθιά ματιά στον τρόπο που δούλευαν και οραματίζονταν οι δύο δημιουργοί. Το παρασκήνιο της δημιουργικής διαδικασίας τους έρχεται στο προσκήνιο, επιτρέποντας στον θεατή να συνδέσει το τελικό αποτέλεσμα με την έμπνευση, την έρευνα και την πρόθεση.
Από το punk της Westwood στις πιο iconic στιγμές της
Η Vivienne Westwood παρουσιάζεται μέσα από κομβικές στιγμές της καριέρας της, ξεκινώντας από τα πανκ σύνολα των late ’70s που συνδέθηκαν με τη σκηνή του Λονδίνου και έγιναν σήμα κατατεθέν για συγκροτήματα όπως οι Sex Pistols. Η έκθεση αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η Westwood αξιοποίησε το punk όχι μόνο ως αισθητική, αλλά και ως στάση ζωής, μεταφέροντας στο ρούχο την ένταση, την αντίδραση και την πολιτική φόρτιση της εποχής.
Στη συνέχεια, ο θεατής συναντά ένα ρομαντικό ταρτάν gown από τη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 1993–94, το οποίο φόρεσε η Kate Moss στην πασαρέλα, ένα look που έχει χαραχτεί στη μνήμη της βιομηχανίας για τον τρόπο που συνδυάζει το ιστορικό και το ανατρεπτικό. Η διαδρομή συνεχίζεται με την πρωτότυπη εκδοχή του νυφικού με κορσέ από τη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2007–08, που φόρεσε η Sarah Jessica Parker στο Sex and The City: The Movie, σε σκηνές που έχουν πλέον αποκτήσει cult status. Μέσα από αυτά τα εμβληματικά κομμάτια, η έκθεση δείχνει πώς η Westwood αξιοποίησε την ιστορία, το subculture και την πολιτική ως υλικά σχεδίασης, δημιουργώντας μια γλώσσα της μόδας που παραμένει επίκαιρη.
Rei Kawakubo: όταν το ρούχο γίνεται γλυπτό
Από την πλευρά της Rei Kawakubo, η έκθεση εστιάζει στην ιδιότητά της ως conceptual δημιουργού που αντιμετωπίζει τη μόδα σαν πειραματικό πεδίο. Το sculptural “petal” ensemble που φόρεσε η Rihanna στο Met Gala του 2017 αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά εκθέματα, ένα look που έκανε τον γύρο του κόσμου και έδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο πώς η Kawakubo μετατρέπει το ρούχο σε γλυπτική. Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης σχέδια που έχουν φορέσει η Lady Gaga και η Katy Perry, επιβεβαιώνοντας πώς η αισθητική της Kawakubo γεφυρώνει την avant-garde με την ποπ κουλτούρα, χωρίς ποτέ να γίνεται προβλέψιμη ή «εύκολη».
Η προσέγγισή της στη σιλουέτα, οι όγκοι, οι παραμορφώσεις και οι ασύμμετρες γραμμές δείχνουν μια σχεδιάστρια που δεν ενδιαφέρεται να «κολακέψει» το σώμα με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά να το επαναπροσδιορίσει. Στον κόσμο της Kawakubo, το ρούχο δεν είναι απλώς κάτι που «κάθεται καλά», αλλά κάτι που προκαλεί, γεννά ερωτήματα και ανοίγει συζητήσεις για το τι θεωρούμε όμορφο, λειτουργικό ή επιθυμητό.
Παράλληλες πορείες, μοναδικές φωνές
Παρότι η Westwood και η Kawakubo προέρχονται από εντελώς διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, η έκθεση τις παρουσιάζει ως δύο παράλληλες αλλά θεμελιωδώς μοναδικές φωνές. Και οι δύο μίλησαν για την ελευθερία, την αμφισβήτηση και την ατομικότητα μέσα από τα ρούχα, όμως η καθεμία ανέπτυξε το δικό της, απόλυτα προσωπικό λεξιλόγιο. Η Westwood αξιοποίησε την ιστορική αναφορά, την πολιτική διάσταση και το βρετανικό χιούμορ, ενώ η Kawakubo προσέγγισε τη μόδα ως πεδίο ιδεών, μορφών και αφηρημένων εννοιών.
Ο επισκέπτης φεύγει με την αίσθηση ότι η μόδα, στα χέρια τους, δεν είναι απλώς βιομηχανία ή τάση. Είναι γλώσσα, καλλιτεχνικό μέσο και ταυτόχρονα πολιτική πράξη. Μέσα από τις δημιουργίες τους, η Westwood και η Kawakubo μας υπενθυμίζουν ότι τα ρούχα μπορούν να αφηγηθούν ιστορίες, να προκαλέσουν και να επηρεάσουν τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο – και τον εαυτό μας μέσα σε αυτόν.
Η έκθεση «Westwood | Kawakubo» φιλοξενείται στο NGV International στη Μελβούρνη και θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως τις 19 Απριλίου 2026. Για όσους αγαπούν τη μόδα, την τέχνη και τις ιστορίες πίσω από τα ρούχα, αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία να δουν δύο θρυλικές δημιουργούς να “συνομιλούν” στον ίδιο χώρο.
Δείτε περισσότερα εδώ.










