Home / Family  / Νέα έρευνα της UNESCO για τον παιδικό αναλφαβητισμό

Νέα έρευνα της UNESCO για τον παιδικό αναλφαβητισμό

Νέα έρευνα της UNESCO έφερε ξανά στο επίκεντρο την παγκόσμια μάστιγα του παιδικού αναλφαβητισμού, αφού οι αριθμοί σοκάρουν.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αναλφαβητισμού στις 8 Σεπτεμβρίου, έρχεται ξανά προς έρευνα το φλέγον ζήτημα. Οι ήδη ανησυχητικοί αριθμοί στις χώρες της Ασίας και της υποσαχάριας Αφρικής, όχι μόνο δεν παραμένουν σταθεροί, αλλά μειώνονται με ραγδαίους ρυθμούς.

 

Τι είναι ο αναλφαβητισμός στην ουσία του;

Η UNESCO ορίζει ως αναλφάβητο το άτομο που δεν κατέχει τις δεξιότητες, οι οποίες θα του επιτρέψουν να φέρει σε πέρας δραστηριότητες, στις οποίες απαιτείται η γνώση ανάγνωσης, γραφής και αρίθμησης. Οι αναλφάβητοι διακρίνονται  στους οργανικά αναλφάβητους και τους λειτουργικά αναλφάβητους.

 

Οι οργανικά αναλφάβητοι είναι όσοι δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να διδαχθούν τις βασικές δεξιότητες της ανάγνωσης, της γραφής και της αρίθμησης. Αντίθετα, οι λειτουργικά αναλφάβητοι είναι αυτοί που είχαν μεν την ευκαιρία να αποκτήσουν αυτές τις βασικές δεξιότητες, αλλά δεν είχαν τις ευκαιρίες να τις καλλιεργήσουν, με αποτέλεσμα να μην τις εξασκούν, και σταδιακά να τις χάσουν.

 

Οι νέοι ανησυχητικοί αριθμοί

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της UNESCO, 98 εκατoμμύρια παιδιά στην Αφρική δεν πηγαίνουν σχολείο. Από τα 244 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας 6 με 18 ετών που δεν πηγαίνουν σχολείο, περισσότερο από το 40%, δηλαδή 98 εκατομμύρια, ζουν στην υποσαχάρια Αφρική, κυρίως στον Νίγηρα (20,2 εκατομμύρια), στην Αιθιοπία (10,5 εκ. ), στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (5,9 εκ. ) και την Κένυα (1,8 εκ. ).

 

 

Σε σχέση με τα δύο φύλα φαίνεται πως η διαφορά έχει σχεδόν εκμηδενιστεί, όπως παρατήρησε η υπηρεσία του ΟΗΕ. Το 2000 περισσότερα κορίτσια σε σχέση με αγόρια δεν πήγαιναν σχολείο (+2.5% στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και +3.9% στη δευτεροβάθμια). Περισσότερα από 400 εκατομμύρια παιδιά δεν πήγαιναν σχολείο το 2000. Σύμφωνα με τη νέα έρευνα, οποιαδήποτε πρόοδος είχε επιτευχθεί, επιβραδύνθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

 

H Audrey Azoulay, γενική διευθύντρια της UNESCO, δήλωσε: “Κανείς δεν μπορεί να δεχθεί αυτή την κατάσταση. Η παιδεία είναι ένα δικαίωμα και πρέπει να κάνουμε τα πάντα, για να διασφαλίσουμε ότι αυτό το δικαίωμα θα γίνεται σεβαστό για κάθε παιδί”.

 

 

 

Για ένα μέλλον χωρίς αναλφαβητισμό

Η UNESCO μάς υπενθυμίζει πόσο σημαντικός είναι ο αλφαβητισμός για την κοινωνία μας, για μία βιώσιμη ανάπτυξη σε όλους τους τομείς παγκοσμίως. Με την ανάπτυξή του, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι θα μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες της κοινωνίας. Αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει στη βελτίωση της ζωής των πιο φτωχών οικογενειών, στις οποίες θα εξασφαλίσει καλύτερη σίτιση και περίθαλψη

 

Στην Ελλάδα και σε όλες τις χώρες του δυτικού κόσμου, το ποσοστό του αναλφαβητισμού είναι σχεδόν μηδαμινό. Αυτό δε σημαίνει πως δεν είναι ένα ζήτημα που δε μας αφορά, έχοντας θέση στον παγκόσμιο χάρτη. Η καταπολέμηση του αναλφαβητισμού είναι χρέος όλων μας. Η γνώση είναι το “κλειδί” για μια καλύτερη κοινωνία.

 

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath