Home / Good Life  / Art & Culture  / Μικρά Ασία: Λάμψη, Καταστροφή, Ξεριζωμός, Δημιουργία

Μικρά Ασία: Λάμψη, Καταστροφή, Ξεριζωμός, Δημιουργία

Μικρά Ασία
Τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή στάθηκαν η αφορμή για να ζωντανέψει το χρονικό του μικρασιατικού ελληνισμού. Το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών τιμούν τον μικρασιατικό ελληνισμό μέσα από την έκθεση “Μικρά Ασία Λάμψη, Καταστροφή, Ξεριζωμός, Δημιουργία”.
 

Σε συνεργασία με το τμήμα των Μικρασιατικών Σπουδών, το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει αυτήν τη μεγάλη επετειακή έκθεση. Το τμήμα Μικρασιατικών Σπουδών φιλοξενεί το μοναδικό Αρχείο Προφορικής Ιστορίας, που συγκροτήθηκε με βάση τις μαρτυρίες περισσότερων από 5.000 εκπατρισμένων Μικρασιατών πρώτης γενιάς. Το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο του περιέχει σπάνιες ηχογραφήσεις, χειρόγραφα και έγγραφα. Παράλληλα, οι συλλογές του Μουσείου Μπενάκη τεκμηριώνουν τη φυσιογνωμία του ελληνισμού της Μικράς Ασίας σε όλο το χρονικό και γεωγραφικό του εύρος. Με αυτόν τον τρόπο, παρουσιάζονται οι καθημερινές και επαγγελματικές πτυχές του, καθώς και η τέχνη του.

 

Μικρά Ασία

Πόντος. Το γυμναστήριο της Σινώπης, 1909-1910. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

 

Η Έκθεση 

Εκτός από τους δύο συνδυοργανωτές, στην έκθεση δανείζουν αντικείμενα και τεκμήρια πάνω από 40 οργανισμοί, μουσεία και ιδρύματα. Σπουδαία είναι και η συνεισφορά περισσότερων από 50 ιδιωτών, που προεσφέρουν θησαυρούς από τις δικές τους, προσωπικές συλλογές. Αυτός ο πρωτοφανής αριθμός δημόσιων και ιδιωτικών συλλογών διασφαλίζει την ποιότητα και την ποικιλία του περιεχομένου της έκθεσης.

 

Αϊβαλί (Κυδωνίες). Η τελευταία τάξη του Κεντρικού Παρθεναγωγείου. Αριστερά, στην σειρά των καθηγητών, ο Αϊβαλιώτης λογοτέχνης και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

 

Με αυτόν τον τρόπο, περισσότερα από 1.100 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες έρχονται να ζωντανέψουν τον μικρασιατικό ελληνισμό. Η έκθεση έρχεται να ταξιδέψει τους επισκέπτες της μέσα σε τρεις κρίσιμες περιόδους. Την ακμή του ελληνισμού πριν από τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923 και την εγκατάσταση και την ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

 

Έλλη Παπαδημητρίου, Σχέδια με παραδοσιακές φορεσιές (1918) και πρόσωπα από τη Μικρά Ασία και τη Μέση Ανατολή, 1925. Δωρεά Άννας Κεσίσογλου Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα

 

Τα εκθέματα 

Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες και πολλά άλλα τεκμήρια. Αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες θα συμπληρώσουν την αφήγηση, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.

 

Από τη Μικρασιατική Εκστρατεία, 1922. Ενθύμιο Κιουτάχειας. Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών

Μικρά Ασία

«Ετέκτσε», η πολυτελής νυφική ενδυμασία της Σίλλης Ικονίου, δεύτερο μισό 19ου αι. Ανήκε στην οικογένεια Αγγελικής Βαϊανού του Σταματίου Σαρσακάλογλου.  Δωρεά Λεούσας και Φεβρωνίας Βαγιανού Μουσείο Μπενάκη

 

Η έκθεση “Μικρά Ασία: Λάμψη, Καταστροφή, Ξεριζωμός, Δημιουργία” θα εγκαινιαστεί τον Σεπτέμβριο του 2022 στο Μουσείο Μπενάκη.

[email protected]

“I always loved aesthetics. Not particularly fashion. But an idea of Beauty.” Miuccia Bianchi Prada