Home / Family  / Είχατε σκεφτεί ότι η λίστα του σούπερ μάρκετ ή το στρώσιμο του τραπεζιού ενισχύουν τις γνώσεις ενός παιδιού;

Είχατε σκεφτεί ότι η λίστα του σούπερ μάρκετ ή το στρώσιμο του τραπεζιού ενισχύουν τις γνώσεις ενός παιδιού;

Καθημερινές συνήθειες που βελτιώνουν τη διάθεση των παιδιών για μάθηση.

Πώς μπορεί μία καθημερινή ρουτίνα και μια “αγγαρεία” να αποτελέσουν κίνητρο για μάθηση; Φανταζόσασταν ποτέ ότι όταν ένα παιδί γράφει τη λίστα για τα καθημερινά ψώνια, στην ουσία εξασκεί το λεξιλόγιο και την ορθογραφία του;

 

Οι παλιότεροι έλεγαν “Η ζωή είναι το μεγαλύτερο σχολείο”, και κάπου εδώ φαίνεται να επιβεβαιώνεται η ρήση σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. 

 

Σύμφωνα με αμερικανικές έρευνες, λοιπόν, τα παιδιά τα οποία αναλαμβάνουν καθημερινά καθήκοντα στο σπίτι, όπως η λίστα του σούπερ μάρκετ ή το στρώσιμο του τραπεζιού,  έχουν καλύτερο λεξιλόγιο, αυτοέλεγχο και συγκέντρωση.

 

Πάμε να δούμε μερικές από τις καθημερινές ενέργειες, που σύμφωνα με τις έρευνες σχετίζονται άμεσα με τη μαθησιακή εξέλιξη ενός παιδιού.

 

Η λίστα για τα ψώνια.

Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν εκείνα τη λίστα του σούπερ μάρκετ. Το “2 μπουκάλια γάλα και 20 πορτοκάλια” μπορεί για έναν ενήλικα να είναι απλώς τα καθημερινά ψώνια, όμως, για ένα παιδί στο δημοτικό είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να εξασκεί καθημερινά τόσο τα μαθηματικά όσο και την ορθογραφία του. Επίσης, για ένα παιδί σε προσχολική ηλικία είναι ιδανικό παιχνίδι για να ζωγραφίσει το κάθε αντικείμενο της λίστας και σιγά σιγά να κάνει τα πρώτα του “βήματα” στη γραφή και τους αριθμούς. Στην επιστροφή από το σούπερ μάρκετ ζητήστε από τα παιδιά να τσεκάρουν αν αγοράσατε όλα όσα έγραφε η λίστα, μια ιδανική εξάσκηση στην ανάγνωση, με προεκτάσεις γύρω από την αντίληψη, την προσοχή και την οργάνωση.

 

 

Το μαγείρεμα και το στρώσιμο του τραπεζιού.

Πώς μπορεί ένα παιδί να εξασκήσει και να βελτιώσει τις γνώσεις του στα μαθηματικά; Μαγειρέψτε με τα παιδιά και ζητήστε τους να φέρουν τη σωστή ποσότητα υλικών. “Μπορείς να μου φέρεις 2 κρεμμύδια; Μπορείς να μετρήσεις 4 κούπες αλεύρι για το γλυκό; Πόσα γραμμάρια δείχνει η ζυγαριά;” Αλλά και στο στρώσιμο του τραπεζιού. “Πόσα μαχαιροπίρουνα και πιάτα θα χρειαστούμε για εμάς και τους καλεσμένους μας;” Και κάπως έτσι η γνώση γίνεται παιχνίδι!

 

 

Ιστορίες γύρω από το τραπέζι.

Πώς μπορεί ένα καθημερινό γεύμα να γίνει τόσο διασκεδαστικό όσο και διδακτικό; Μα, φυσικά, μέσα από την αφήγηση ιστοριών. Ο καθένας με τη σειρά μπορεί να αφηγηθεί ένα αστείο περιστατικό που συνέβη πρόσφατα, μια ιστορία που άκουσε και τον εντυπωσίασε, αλλά και ένα παραμύθι που σκέφτηκε εκείνη την ώρα. Όταν ένα παιδί αφηγείται ή σκαρώνει μια ιστορία, αυτομάτως εξασκεί το λεξιλόγιό του, την εκφορά λόγου και όλα όσα αυτή περιλαμβάνει (παύσεις, αναπνοές κ.α.) Αν μιλάμε για παιδιά προσχολικής ηλικίας φροντίστε να τους κάνετε ερωτήσεις, που τα παιδιά δε θα απαντήσουν με ένα απλό ναι ή όχι. Δώστε τους το κίνητρο να μιλήσουν για αυτά που αγαπούν, όπως π.χ την αγαπημένη τους δραστηριότητα και κάντε τους διάφορες ερωτήσεις γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. 

 

 

‘Ολα μπορούν να αποτελέσουν κίνητρο για μάθηση. Αναζητήστε τρόπους, με τους οποίους το παιδί θα μπορεί να εξασκηθεί σε γνωστικά αντικείμενα, χωρίς πίεση και άγχος. Η δημιουργικότητα και η φαντασία πάντα βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. Ας προσπαθήσουμε εμείς οι γονείς να γίνουμε εφευρετικοί!

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath