Home / Good Life  / Γιατί το Noma ήταν το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο;

Γιατί το Noma ήταν το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο;

Yπήρχαν πολλοί και κυρίως καλοί λόγοι που το Noma ήταν το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο. Τώρα που κλείνει τις πόρτες του, ας τους θυμηθούμε.

To λουκέτο του Noma μέσα στο 2024 είναι μία σχεδόν σοκαριστική είδηση.για τον κόσμο της γαστρονομίας και έχει ήδη κάνει μέσα σε λίγες μέρες τον γύρο του κόσμου.

 

Ακόμη κι αν δεν ανήκεις σε εκείνους τους τυχερούς που κατάφεραν μέχρι σήμερα.να δειπνήσουν στο καλύτερο εστιατόριο του κόσμου, σίγουρα έχεις ακούσει πολλά για αυτό.

 

To όνομα

Το όνομά του προκύπτει από τη συντομογραφία των δανέζικων λέξεων “nordisk” (βόρειος) και “mad” (τροφή). Άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του το 2003 σε αποβάθρα του κέντρου της Κοπεγχάγης, ανοίγοντας μετά από ένα σύντομο κλείσιμο, ξανά το 2018 σε μία δασώδη περοχή της Κοπεγχάγης.

 

 

Το μέλλον του Nomad

Ο δημιουργός του, René Redzepi, κατάφερε να θεωρείται πια ο πιο επιδραστικός σεφ της εποχής του, σύμφωνα με τους New York Times. Ο ίδιος μας εξέπληξε με την πρόσφατη ανακοίνωσή του πως το φημισμένο εστιατόριο θα κλείσει στο τέλος του 2024, αφού θα μετατραπεί σε ένα εργαστήριο τροφίμων.

 

Στόχος του νέου Nomad θα είναι η ανάπτυξη νέων πιάτων και προϊόντων, που θα διοχετεύονται μέσω της επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου Noma Projects. Το Noma 3.0, όπως είναι το όνομα του νέου project, θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2025, ως ένα γιγάντιο εργαστήριο, μία πρωτοποριακή πειραματική κουζίνα, αφιερωμένη στην καινοτομία και την ανάπτυξη νέων γεύσεων.

 

Γιατί κλείνει το Nomad, με τη μορφή που το ξέραμε;

Ο ίδιος ο chef Redzepi δήλωσε πως το σύγχρονο μοντέλο του fine dining δεν είναι πλέον βιώσιμο, τονίζοντας πως οικονομικά και συναισθηματικά, ως εργοδότης και ως άνθρωπος, απλά δεν πιστεύει πια ότι λειτουργεί.

 

Τι έκανε το Nomad τόσο ξεχωριστό;

Ολόκληρο το branding του βασίστηκε στο New Nordic Manifesto. Το Noma τοποθετήθηκε ως ένα πολυτελές, εκλεκτό εστιατόριο βασισμένο στην απλότητα, την αυθεντικότητα και τη φύση. Τα πάντα, από το λογότυπο και την εσωτερική διακόσμηση μέχρι τα τοπικά πήλινα σκεύη στο Noma αντανακλούσαν αυτή την ταυτότητα της απλότητας, της φύσης και της ζεστασιάς.

 

 

 

Το εστιατόριο προτιμούσε τα τοπικά και υπερ-εποχικά συστατικά, ιδιαίτερα τα άγρια αλιευμένα ψάρια και τα φυτά. Κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου, σέρβιρε μέχρι σήμερα ένα προκαθορισμένο μενού με το όνομα “παιχνίδι και δάσος”, με πολλά διατηρημένα χόρτα και λουλούδια, που οι άνθρωποί του είχαν μαζέψει ήδη από το καλοκαίρι, μαζί με μανιτάρια, μούρα και ό, τι έχει να προσφέρει το δάσος.

 

Τον Ιανουάριο, το μενού επαναπροσδιοριζόταν με θαλασσινά και φύκια από τα γύρω αρκτικά νερά, ενώ το καλοκαίρι  ήταν η εποχή των φρέσκων  λαχανικών.

 

 

 

Το Noma αναδείχθηκε πέντε φορές “καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο” με τελευταία το 2021, ενώ τα δύο τελευταία χρόνια απέσπασε και ένα τρίτο αστέρι Michelin.

 

 

Το εστιατόριο ήταν τόσο δημοφιλές που δεχόταν χιλιάδες κρατήσεις σε έναν μήνα, με χωρητικότητα μόνο 800 ατόμων ανά μήνα. Οι τυχεροί περίμεναν τουλάχιστον 3 έως 4 μήνες πριν να έχουν την ευκαιρία να δειπνήσουν στο εστιατόριο. 

 

Η εμπειρία στο Noma ήταν πάντα κάτι περισσότερο από ένα απλό φαγητό, αλλά είναι ένας συνδυασμός τέχνης και design.

 

 

Το Noma διαθέτει μια αστική φάρμα γύρω από το εστιατόριο, όπου καλλιεργεί φρέσκα προϊόνταγια τα γεύματα που σερβίρονται .

 

 

Επαναπροσδιόρισε την έννοια του fine-dining. Σε έναν κόσμο όπου το καλό φαγητό σήμαινε φανταχτερά εστιατόρια με εξαίσια λινά τραπεζομάντιλα, επιχρυσωμένα σερβίτσια, πομπώδεις σερβιτόρους και επιβλητικό περιβάλλον, το Noma σέρβιρε το τοπικό του φαγητό σε ίσια ξύλινα τραπέζια χωρίς διακοσμητικά, μέσα σε ένα ζεστό και φιλόξενο περιβάλλον. 

 

 

Γευστικές εποχές

Το 2018, το Noma 2.0 δημιούργησε ακόμη κάτι μοναδικό,.χωρίζοντας τη χρονιά σε 3 εποχές, την Εποχή Παιχνιδιού και Δάσους, Εποχή Θαλασσινών και Χορτοφαγική. Κάθε σεζόν συνεχίζεται για 4 μήνες και το μενού σε κάθε σεζόν.σερβίρει μόνο αυτό που υποδηλώνει το όνομα της σεζόν.

 

Μάλιστα, έλαβε τον μεγαλύτερο αριθμό κρατήσεων,.μετά την ανακοίνωση αυτού του στυλ δείπνου στο κοινό.

 

 

Έχει ανοίξει μέχρι σήμερα pop-up παραρτήματα σε για 7 έως 10 εβδομάδες σε διάφορες χώρες,.όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιαπωνία, την Αυστραλία και το Μεξικό. Έτσι, κατάφερε να προσεγγίσει ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό,. εισάγοντάς το στο αυθεντικό σκανδιναβικό φαγητό.

 

 

Μια μοναδική εμπειρία

Ο chef René Redzepi στεκόταν πάντα μαζί με το προσωπικό του και χαιρετούσε κάθε έναν από τους καλεσμένους του,.
όταν έμπαιναν στο εστιατόριο. Αυτή η χειρονομία αποτέλεσε “υπογραφή” του Noma, οδηγώντας την εμπειρία του πελάτη
σε ένα εντελώς άλλο επίπεδο.

 

Οι επισκέπτες σερβίρονταν με ένα γεύμα 20 πιάτων, σε μία τρίωρη γαστρονομική εμπειρία, σαν ένα μοναδικό ταξίδι στη σκανδιναβική ιστορία και κουλτούρα. Μετά το δείπνο, ένας σερβιτόρος ξεναγούσε τους καλεσμένους στην κουζίνα,. όπου μπορούσαν να δούν πώς παρασκευάζονται αυτά που μόλις έφαγαν. 

 
Ας ευχηθούμε κάποτε το Noma να επανέλθει κάποια στιγμή με την παλιά του μορφή, για να προσφέρει ξανά νέες
προτάσεις και γευστικές εμπειρίες!

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath